måndag 31 mars 2014

Sädesärla

Igår satt det plötsligt en sädesärla på takkanten och kikade ut över sina (mina (hyresvärdens)) marker med pigg blick, just nu sitter det en koltrast i schersminbusken. Mys-pys. Det kvittras och sjungs så man nästan blir bedövad just nu.

Och jag kvittrar med efter bästa förmåga. Visserligen blev jag tvungen att bekosta nya bromsar bak vid servicen på bilen förra veckan (och det blev dyyyrt...) men idag har jag varit på bilbesiktningen och glidit igenom som på en smörklick. Nu är det bara byte till sommardäck och ordentlig tvätt, sen kan jag ägna mig åt att bara avnjuta bilens bekvämlighet ett tag.

Lite lustigt det där, förra året hade jag med mig boken "Ved" till besiktningen och det blev ett intensivt samtal om ved med den skogsägande besiktningsmannen. I år hade jag i stället en stickning som ju låg i passagerarsätet och besiktningskvinnan frågade vad det var för sorts stickning så jag fick lära henne att korsa maskor och sen talade vi oavbrutet om stickning, garner, mönster och Göksäter ("lilla Ullared"). I år hade inte vedboken funkat, på kul nämnde jag ändå att jag ägnade mig åt veden just nu och det framkallade ett artigt men tomt leende innan hon återupptog stickningspratet... :-D

Min bäddjacka har fått några varv till, medan jag hälsade på mamma förra helgen. Tänker göra ärmhål, men inte sticka så långt nedanför - det är just axlarna jag vill värma men vill ändå ha ärmhålen för att hålla den på plats.


Som sagt var, den blir nog klar lagom till första riktiga värmeböljan... men det blir väl fler vintrar kan jag tro.

Jag känner mig väldigt upptagen med allt möjligt, lappar och ved och växter, men jag tar mig tid att njuta av solen, och går små lyckliga svängar i trädgården. Det ser antagligen roligt ut för alla som inte har trädgård, man går en liten bit, stannar till och hukar över något som inte syns på längre avstånd än en halvmeter medan ett fånigt leende sprider sig över ens ansikte. Det är en liten grön krusig bulle som man vet är ådernävan. Eller några små ynkliga blad som kanske är stjärnklockan. Doftviolerna ser riktigt kraftiga ut och har många knoppar...


... och så fick jag plötsligt syn på de här:

Andra roliga saker är att yngste sonen fått sommarjobb på Volvo och extrajobb för de två sista terminerna på ett annat ställe, och att jag har fått veta att jag ska tas med på födelsedags-överraskningsresa av sönerna med flickvänner. Ca två timmar österut med bil, övernattning och jag ska ha med baddräkt. Hm...?

Nej, nu ska jag diska och plocka undan lite, så fort det blir lite varmare ute ska jag ut och såga upp några stockar som hyresvärden kom med igår. Han besökte mig på vedbacken och satte sig helt sonika på min huggkubbe så jag fick ta paus. Jag hade linne och shorts, han hade flanellskjorta, fleecetröja och vinterjacka - man är lite olika frusen... I alla fall såg han då att jag nu sågar betydligt grövre trädstammar så han gick och hämtade traktorn och släpade till mig tre rejäla björkar som han fällt vid något tillfälle. Det tål att upprepas, han är en väldigt omtänksam och generös hyresvärd.


1 kommentar:

  1. Härliga vårbilder. Det är en mysig tid med fågelkvitter. Mycket jobb med ved men varmt och gott blir det.

    SvaraRadera