fredag 21 mars 2014

Ett ögonblick

...ska bara tända en brasa.

Så där ja. Nu blir det varmt och gott ganska snabbt. Det är helt otroligt vad dagarna rullar undan fort! Sist sa jag nog att jag skulle ägna mig lite åt något annat än babypaket och det gjorde jag. Lite. Bäddsockorna blev klara i alla fall:


Garnet heter Tessa från OnLine, ull men tyvärr superwash. Jag brukar inte köpa det, men det här garnet köpte jag på Tradera och missade det. 100 g gick det åt och jag stickade enligt Cecilias modell utom att jag tjoade till lite mönster på ovansidan.

Sedan började jag på bäddjackan - den ska jag ha när jag ligger i sängen på kvällen och löser sudokus så att axlar och nacke sticker upp ur värmen. Den här får komma med på utflykt till mamma i helgen.


Samma garn, Tant Koftas mönster på uppifrånochnedkofta och mönstrad yta med falska små flätor. Det är bara för att det inte ska synas att jag stickar ojämnt :-) Jag stickar med grövre stickor nu, så det blir mjukt och fint. Hur lång/långärmad den blir får vi se, men jag stickar nog tills garnet är slut helt enkelt - viktigaste biten är redan på plats.

... fast jag har inte kunnat hålla mig ifrån babypaketen. Saken är den att jag har nog material till hundratals lapptäcken och absolut inget förråd, så det gäller att fnatta på så att det går åt. De här lapptäckena har ingen baksida ännu.







Favoriten just nu, som jag inte vet om jag klarar att skicka iväg är det här:


Helt enkelt för att det var det mest tidskrävande jag gjort hittills. Många små lappar och trekanter i det täcket.

Några skjortor har jag sytt också, det här projektet gör en hel del för min förmåga vid symaskinen märker jag. Det här mönstret hittade jag på nätet.


... och så har jag deklarerat! Skönt att ha det gjort.

3 kommentarer:

  1. Helt otroligt vad du hinner med. Det blå lapptäcket är så vackert, behåll det till ev barnbarn.
    Aha, du menar att det bara är träning som fattas om man inte fixar symaskinen, skojar bara. Det fanns en tid i mitt liv som jag faktiskt sydde kläder till tjejerna och det gick bra. Nu står den långt in på skrivbordet med massor av grejer framför och samlar damm.

    SvaraRadera
  2. Hör brinner också en brasa. Det är något visst med egen ved. Det brinner en därute också, jag har eldat upp en massa kvistar och löv.
    så fina täcken, så duktig du är att sy! Gillar du din nya maskin?

    SvaraRadera
  3. Så fina täcken! Jag tycker som Rosenvante att du ska behålla det blå!
    Jag stickar filtar till paketen, det borde väl också fungera?

    SvaraRadera