onsdag 19 februari 2014

Spinner som en katt

gör jag... Visst är den fin?!! Jag har bläddrat runt lite på nätet men inte hittat någon annan spinnrock som har det utseendet på hjulet och jag tycker det är vackert.


Min hyresvärd envisades med att han skulle bära ut den till bilen, följa med i bilen och bära in spinnrocken här. Eftersom han är 91 år tror jag att det hade varit betyyyyydligt lättare för mig att göra det, men han kände nog att han ville se till att den kom fram ordentligt och försiktigt. Jag har lovat att vara mycket rädd om den.

Den senaste spinnerskan har lämnat lite garn på... kan det heta spole? hihi, jag kan inte ett enda någonting om denna skönhet som kommit in i mitt hem!


Jo, att det var Charlotta som fick den här spinnrocken, 1869. Det var min hyresvärds mormor.


 Ska börja med att tvätta den lite fint, den har som sagt var stått på en vind - troligen ganska länge.


Sen  får vi se hur fast jag blir av detta då... Och om jag kommer på hur jag ska göra...

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt vacker! Håller tummarna för att det ska gå bra att spinna.

    SvaraRadera
  2. Sicken härlig spinnrock du har. Ja du det tar allt tid när man börjar nu har vi flyttat tillbaka skrutten och nu har jag bara att sy nya gardiner och göra en hylla till henne. Sofia har en liten önskan till en säng gavel till sängen får fixa det lite längre fram. Skall göra det själv. Må gott jag skall ner och städa.. Kram

    SvaraRadera
  3. Så mycket trivsel en sådan där sprider! Särskilt när man vet att den inte är en pyntgrej utan ett bruksföremål!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig spinnrock.Har aldrig sett någon liknande. När du rengör den så far varligt fram...gammal färg förstörs lätt om man använder rengöringsmedel...har pröva :(

    SvaraRadera