söndag 16 februari 2014

Första sändningen

Tack för kommentarer om min motorsåg - jag kan bara säga att jag trodde aldrig i livet att jag skulle gå i närheten av en sådan jag heller, och nog darrade det lite i mig av fasa när jag skulle börja! men plötsligt hände det ändå, liksom.

Idag har jag packat ihop mina första kompletta babypaket. Kommer skicka dem till Human Bridge, som samarbetar med Erikshjälpen och Läkarmissionen. Så här blev nya och gamla koftor, i vissa fall kompletterade med mössor:


Jag använde golvet och lade ut det jag fått ihop. En del har jag tillverkat, men jag köpte också en kasse begagnade baby-kläder i storlek 62, mest för att få lite känsla för hur litet det faktiskt är. Pyttelitet, rentav.

Det går ändå åt en del material, men jag har fått en hel del från en av mina systrar och en vän - och det är mer på ingång från den andra systern och en annan vän. Tur det för jag har snart klippt sönder så mycket som jag kan avvara av mina egna lakan, handdukar och kläder :-) Precis som jag blir med nedfallna träd numera (en lysande åpen blick: VED!) ser jag mig just nu omkring på trikåkläder, filtar osv - "åh! den där blir en fin body! hm, lite väl sliten, men nedtill kan jag få ut en massa kantband...".

Det ska vara barntvål, handduk, tvättlapp, blöjor, lite kläder och ...


...  slutligen viker man ihop täcket/filten omkring allt det andra och fäster ihop med fyra säkerhetsnålar.

Känner mig på en gång lite stolt och lite nedslagen. Sex ynkliga paket liksom... Men ändå, sex små barn som får lite värme. Och jag tänker fortsätta... Tydligen finns det en depå i närheten av Göteborg, så jag kan spara in fraktkostnader och lämna in när jag ändå har vägarna åt det hållet.

Det hade jag igår, men samåkte. Sent blev det så jag är lite seg idag - men det var väldigt trevligt och kolossalt god mat så det var det värt. En del av min seghet beror nog också på att det blåser och regnar som om världen ska gå under i en flodvåg just denna dag.

5 kommentarer:

  1. Sex paket är väl helt fantastiskt, sex små barn som får en fin start i livet! Jag har en hel påse med koftor, mössor, filtar men behöver komplettera med resten du skrev!
    Nu har jag, igen, fixat med inställningarna på min blogg (tagit bort och lagt dit) men jag vet inte om det fungerar... ska blogga lite nu får vi se!

    SvaraRadera
  2. Vad bra, hoppas att det håller i sig nu!

    SvaraRadera
  3. Vaddå "bara" sex paket? IMPONERANDE! Världen har behov av många, många tusen fler som du. Jag fattade inte riktigt från början anledningen till babyutstyrseln.
    Ska du sticka flera småkläder? Kan jag bistå med garn?

    SvaraRadera
  4. Måste vara tillfredsställande att vika ihop paketen. Tänk lättnaden hos den kvinnan som får paketet till sin bebis!
    Det är lätt att fylla på olja på min men skruven för att spänna kedjan sitter så man kan börja gråta...:-D

    SvaraRadera
  5. Hur stora syr du blöjorna?

    SvaraRadera