torsdag 10 oktober 2013

Blockad, fodrad, färdig

Högst tre handarbeten igång samtidigt sa jag ju, så när jag börjat på en tröja och ett par sockor och ännu inte gjort färdig mössan var det ju ok - men kändes bäst att få klar mössan i alla fall. Ni har ju redan sett den, innan den var helt färdig men det blir allt lite annorlunda när man blockar!





Jag fodrade den med en bit bomullstrikå.

Jaja, nu är jag liksom trött på den, även om jag är nöjd med hur den blev. Just nu känner jag ingen våldsam inspiration utan vill bara sticka på lite blint så där. Tv-stickning. Så vad passar bättre än en okomplicerad uppifrån-och-ned-tröja?


Så här på min dator kan man tycka att det ser väldigt ojämnt stickat ut men det är ju det som är Mönstret! :-) Bara några små aviga maskor med jämna avstånd. Tänkte inte riktigt klart så när jag började på själva kroppen passade inte mönstret fram och bak riktigt ihop med varandra, men jag fifflade lite så det kommer nog inte märkas. Lite tråkigare var att jag började för tidigt med kroppen så jag fick repa upp en bit men nu är jag i kapp igen.

Helt lycklig blev jag när jag fick hemmaspunnet garn från min syster så jag kastade mig genast över det.


Det är något mer levande med detta garn, vet inte om det är en verklig skillnad eller mest baserat på känslan, men mysigt är det i alla fall.

Efter frostnätter för någon vecka sedan är det mest grått och regnigt - men igår plockade jag blommor på min promenad. Prästkragar, rödklöver, rölleka... och några lejongap i trädgården. Än finns det en smula sommar kvar...




4 kommentarer:

  1. Åh, vilken härlig liten blombukett! Sommarens sista suck, kanske? Eller leende!
    Mössan blev ju kanonfin! Och sockorna blir betydligt snyggare än jag trodde. Jag föreställde mig att färgbytena skulle komma lite mer kantigt. Ja, det är något visst med hemspunnet men jag är inte så skicklig ännu så jag vet inte säkert när jag är klar med ett garn om det är välbalanserat eller ej. Om det inte är det kan det man stickar vrida sig, i värsta fall som en spiral....men det ser inte ut att ha gjort det?

    SvaraRadera
  2. Har du kastat ut stackars Headvig? :-D

    SvaraRadera
  3. Vilket fantastiskt jobb du gjort med mössan, den är superficiell. En sådan behöver jag när jag går här i höststormarna.
    Sen vilken lycka att få hemmspunnet av sin syster

    SvaraRadera
  4. Superfin ska det stå och inget annat. Gillar inte att datorn ändrar vad man skriver hela tiden

    SvaraRadera