onsdag 4 september 2013

Tras-träsket

Ok ok, nu har jag lagt undan det blå garnet och rundstickan, får se om det kan hjälpa mig ur tras-träsket... :-) Äh, det är inget träsk egentligen, det är roligt för att det går fort och man kan variera sig i all oändlighet och det är väl inget fel på att ha ett urval av trasor att ta till.


Igår ägnade jag mig helt stillsamt åt att plocka och rensa nypon. Vad jag kunde hitta så fanns det några valmöjligheter. Koka och passera nyponen i maskin med passertillsats alternativt passervagga eller möjligen pressa genom en sil. Alla som gjort ärtmos till liten unge genom att pressa kokade ärtor genom en sil vet hur lätt det är... Jag har en maskin med passertillsats - men skruven är sönder :-(.

Eller så kan man rensa nyponen fint och kärna ur dem, koka och mixa. Jag satsade på detta men kära nån vilken tid det tog. Inte för att jag klagar, jag hade det skönt i solens sken på min trappa. Men det blev ganska lite nyponmos i förhållande till tiden jag lade ner, det kan jag säga.


... och nu ska jag diska, klippa gräs och bara njuta av denna härliga sensommardag.

6 kommentarer:

  1. Den trasan var riktigt snygg! Hur har du gjort spetsmönstret?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Själva spetsmönstret gjorde jag genom att sticka ihop två maskor och göra två omslag om stickan, nästa varv stickade jag rätt och bara i första omslaget, det andra släppte jag. Och så ytterligare två varv slätstickning, sedan ett hål-varv till. I och med att jag hela tiden körde med 3 varv slätstickning blev trasan ganska likadan på båda sidorna, så det blev jag nöjd med.

      Radera
  2. Det är superkul att sticka trasor, jag brukar ha en trasstickning på gång för de där stunderna man inte riktigt vet vad man ska göra, men för min del får det va lite stopp nu, skåpet är fullt! Vad ska du ha nyponen till? Nypon är ett livsmedel jag inte vet något om. Å jag vet precis hur svårt det är att pressa ärtor men majs är faktiskt snäppet värre om jag minns rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen JUST det, majs var det ju som var värst! Det var ju ett tag sen för min del... :-) Nyponmoset frös jag, sedan kan man ta upp det och göra nyponsoppa. Iskall nyponsoppa med grädde - mums. Fast jag vet inte om det var värt besväret, får nog skaffa mig en ny skruv till passertillsatsen i så fall...

      Radera
  3. Jag har också en trasig skruv...till passertillsatsen. Hemskt irriterande. Mammas bosch gick väl ALDRIG sönder! :-D
    Nyponmos är nog fullt med c-vitamin skulle jag tro. Fast de kanske dör om man kokar dem?
    Jag försökte mig på en trasa men inte ens det funkade för mig. Men kanske, kanske har jag löst mitt stickproblem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men precis, det var väl därför jag köpte en bosch, för att mammas aldrig gick sönder... Äh, nä, jag vet egentligen inte - man ska koka nyponen i 30-45 minuter - tar nog hårt på vitaminerna...

      Radera