söndag 8 september 2013

Härlig helg

Vilket väder, i september! Inte alltid man kan arbeta i trädgården i linne och shorts i september... Jag har bara gjort lagom mycket, det var skönt. Mest nöjd är jag med att jag fick tvättat soffan. Jag satt på en polly, ni vet en sådan där med choklad på, i min soffa och det var inte fagert. Och lite smutsig blev den också av flytten förra året. Tyget tålde inte vatten, sas det när jag köpte soffan. Så jag provkörde fodralet till en av de små kuddarna jag fick med soffan, ullprogrammet i maskin - och det kom ut rent och fint och inte ett dugg förstört eller krympt.


Här hänger alltså hela soffan och torkar i solen... och så här blev det:


Ok, det blir inte en återkommande uppgift i veckostädningen, liksom, om jag säger så. Jag blev både arg och svettig och trött när jag skulle kränga på fodralen igen. Meningen är ju att de ska sitta tajt kring dynorna, så jag fick slita hårt. Om de hade kostat på mig dragkedjor som varit bara kanske tio cm längre hade det varit betydligt lättare - tur jag inte hade små barn eller tjatig gubbe runt mig, särskilt när jag fått på det sista dynfodralet och upptäckte att jag satt på det på fel håll... morrrrr började jag tänka, sen tog jag ett djupt andetag och började (väldigt!) tålmodigt att skala av det igen.

Det är bara skuggor på bilden, soffan är vit och vacker och doftar sol och vind och lagom mycket tvättmedel... 

Sticking? Jo, jag tror faktiskt att det här är mitt sista liggande ufo. Ska rota runt när de här sockorna är klara, kanske är det något som jag glömt och som gömmer sig i botten av korgen.


Jag vet precis varför jag lade de här sockorna åt sidan: det är ett Fabel-garn och ett enfärgat gult babygarn och det blev för liten kontrast. Nu tycker jag att de ändå blir rätt söta, fast man kanske inte kan se att det är fjärilar överst på skaftet. Det är något i färgerna som gör mig glad också, och det är ju bra nog, liksom!

3 kommentarer:

  1. Härligt med ren soffa! Vi tvättar våra överdrag tämligen ofta (fem smutsiga små fingrar....) och jag känner precis igen mig i din beskrivning av sinnesstämningen! Önskar bara att vår soffa doftade som din efter tvätt :-)

    SvaraRadera
  2. Jag är så glad för vår nya (ärvda) skinn soffa, bara att torka av med disktrasan, supersmidigt... Men din soffa blev verkligen fin...
    Å vad duktig du är som är inne på ditt sista ufo. Själv påbörjade jag en ny stickning igår, men till mitt försvar repade jag upp en med...

    SvaraRadera
  3. Jag säger som Emmy, skönt med skinnsoffa....för det mesta! :-) Lite avis ändå på den där känslan av nytvättat och inte minst känslan av att du vann över alla kuddarna! :-)
    Jag tror att jag också ska köra UFO-rensning kombinerat med garnrensning. (Hittade garn i förrådet i går, öppnade, kikade stängde, sa inget till maken om de fyra lådorna....) :-)

    SvaraRadera