tisdag 23 juli 2013

Jag fuskade

Häromdagen när jag visade en halvvante så var det just precis en som var helt klar... man KAN ha tänkt att de var helt färdiga - men nu är de i alla all det!

Garnet är unikt - det är 50 g som min syster Cecilia spunnit av ull från fåren Lilja, Lasse och Ida. Det här kommer bli mina favoritvantar - när värmeböljan är över.

Jag retar mig lite på att jag stickat så knasigt - jag har säkert stickat minst 50 sådana här vantar förut men aldrig gjort sådana formfel förut - ni ser ju att de ser lite skojiga ut med stora böljande fingrar och enorma tummar. Men som sagt var, de sitter skönt på mina händer. Så - då så!


För att nyttja garnet till sista centimeter började jag sticka precis under tummen och stickade uppåt. Jag lade upp med en lös bomullstråd som jag kunde pilla loss och sedan sticka nedåt. Det helvita garnet är en snutt ullgarn som jag hade liggandes.


Det är precis lagom ullfett kvar i garnet för att de ska kännas sköna - och göra händerna lena och mjuka. Kunde inte sova med dem i natt, dock, för det var bara för varmt.


Sedan tog jag mig en tur runt trädgården... Mina vackra lejongap ville inte vara med på bild, men den uttråkade regnmätaren tog chansen...


... chokladblomma och lobelia verkar inte bry sig om torkan...


... inte malvan heller...

Och så den första skördade squashen. Jag fick fröpåsen som bonus någonstans, och blev lite orolig när jag såg att de var gula - men det ska de vara! där ser man, alltid lär man sig något nytt.


För övrigt fick nog mina målade fönster godkänt av hyresvärden för igår fick jag klartecken på alla mina följande projekt! Tvätta grunden och måla, skrapa vindskivor och husknutar med mera - roligast blir att sätta upp nya tapeter i köket!

3 kommentarer:

  1. Men att de ser lite kaiko ut kan vara garnet, det är inte så välbalanserat som ett köpegarn så det vrider och drar en hel del. Man ser färgskiftningen bra på dina bilder, det var inte så jag tänkte att det skulle bli men jag är nöjd!
    Fina blommor du har! Mina malvor är fortfarande pyttesmå...tror jag. Troligen har de torkat bort alldeles för som du säger, regnmätaren har inte haft mycket att stå i!

    SvaraRadera
  2. Knasiga eller inte, huvudsaken är ju att de känns sköna på. Och garnet ser underbart ut!

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren på min blogg! Squashen ser jättefin ut, bra bonus!

    SvaraRadera