fredag 12 april 2013

Vem ska trösta knyttet?

Jag stickar inte. Letade upp dessa knallrosa torgvantar som tvingar mig att vila fingret.














Igår provade jag att sticka med fötterna.














Och med en fot och den friska handen. Om man blev tvungen på riktigt skulle det antagligen gå att lära sig.




På TV säger de att vi har vårregn. Tja. Det framgår inte på fotot, men det faller åtminstone tätt. Det vita vårregnet.
















Och jag tänker:
"Vem ska trösta knyttet med att säga ungefär
på natten blir det hemska mycket värre än det är...

... Jag är så rädd för Mårrans tjut och jag har ingen vän,
jag känner mig så övergiven nu i skymningen
Försök att trösta mig om du är stark och snäll.
Jag är ett mycket litet knytt och det är nästan kväll."

Och svaret är att
" vart hon sprang och var hon finns och var hon sist blev sedd 
det vete mårran, men jag tror att hon var gräsligt rädd,
och vem som tröstar henne är mera än jag vet
för jag är på semester och nu vill jag lägga nät".
(Tove Jansson)


8 kommentarer:

  1. Åh, Knyttet! Det är svårt att sticka med tårna och det är svårt att få tröst! <3

    SvaraRadera
  2. ...och jag hörde finlandssvenska sjunga där i bakgrunden. Och det finns dom som fixar att sticka med fossarna. Ser ut som om du klarar det rätt bra. Det finns dom som tränar utan att se också och det är väl ett bra sätt att sätta sig in i sin nästas situation. Och vara förb..t glad över att man slipper...

    SvaraRadera
  3. Que difícil trabajar con el pie!!!!!!!

    SvaraRadera
  4. Jag har tänkt på det där med att sticka med fötterna också. Klämde vänster pekfinger i en dörr i höstas och var sjukskriven i två veckor. Klarade som tur var av stickorna, men om det inte funkat hade jag garanterat testat tårna.

    Det finns en sångerska (som var simmerska tidigare) som föddes utan armar. Hon stickar med fötterna. Heter hon Anna-Lena? Såg ett reportage om henne en gång när hon satt och stickade. Hennes kommentar var "tänk om jag hade kunnat använda händerna också, då hade jag kunnat sticka två tröjor på samma gång". Tänkvärt. Vi hade nog kunnat om vi verkligen hade velat.

    SvaraRadera
  5. Du är duktig som klarar att hålla fingret stilla, hoppas att det ger resultat också! Jag blev sugen på att prova med fötterna också, måste nog duscha först bara..!

    SvaraRadera
  6. Håll ditt finger stilla lite till, hoppas det går över fort.
    Kanske kanske kommer det en bild på kjolen i morgon, skulle behöva pressa den lite på kanten, men det betyder att jag måste röja av strykbrädan först och det vete katten om jag kommer göra ikväll...

    SvaraRadera
  7. Nöden har ingen lag, jag tror också att jag skulle kunna lära mig att sticka med fötterna om jag var tvungen men det hoppas jag verkligen aldrig kommer att ske.
    Du ska nog vila ditt finger, vet att det är svårt när virk/stick abstinensen slår till, hoppas att det går över fort.

    Tusen tack för hjälpen, nu är den förargliga rutan borta. Jag har aldrig vetat att andra som besökt mig också kunnat se inloggningsrutan. Den har förföljt mig ett bra tag nu, hade ingen aning om vad det var och hur jag skulle få bort den men tack vare dig så löste sig problemet. Mycket enkelt, känner mig lite dum som inte har förstått hur jag skulle göra.
    Önskar dig en trevlig helg.
    Annika

    SvaraRadera
  8. Tack för kommentaren om kjolen. Garnet är tilda från svarta fåret, 50 bomull 50 akryl, det är först nu jag har velat ge mig på den typen av garn för nu upplever jag att jag klarar av att få det ganska så jämt. Ett av mönstrena är inte lika jämt som de andra, men va tusan det är handgjort. Bilderna fungerar inte riktigt för mig heller, just nu är de länkade från ravelry, får kanske testa att lägga dem direkt från datorn.

    SvaraRadera