torsdag 18 april 2013

Vant-prototyp

När jag flyttade hemifrån för 34 år sedan hade jag med mig ett par gamla vantar som min mamma sytt till mig - antagligen för åtminstone 40 år sedan. De är lite för smala nu, men de senaste åren har jag tryckt på mig dem när jag flyttat bildäck eller tagit in julgranen.


De är, kan man väl lugnt säga, utslitna. Ändå använde jag dem lite i höstas när jag höll på med veden.

Nu tänkte jag att, ja ni vet... ja, och här är första prototypen:


Denim från ett par gamla jeans utanpå, fodrad med ett ullfoder från en kappa. Hm. Ganska nöjd med modellen, även om det var lite pilligt att sy den rundade delen i tumgreppet. Men tummen är lite för lång, vanten lite för kort och fast jag mätte blev vanten lite för smal. Så nu har jag ritat ett nytt mönster.

Om mitt triggerfinger fortsätter klicka ett tag till kanske jag får upp lite sy-vana. Inget ont som inte har något gott med sig. Säger jag med dyster, febrig min. Får nog fundera länge och koncentrerat på vad gott det kan komma ur influensa. Återkommer...

1 kommentar:

  1. Väntar med spänning på vad som kan vara silverkanten på influensa?! :-D
    Sydde mamma vantar till dig, det minns inte jag...

    SvaraRadera