söndag 7 april 2013

Koskrämmarmössa

Jag fodrade med vit fleece och hoppas att den är lagom stor - för stor för mig, men det säger ju inget.


Vännen J har större huvud än jag. Han har också kor, den där långhåriga sorten med långa vassa horn och ibland behöver han rusa ut i iskalla timmar för att fylla på vatten.

Förhoppningsvis är detta inte en sådan. Koskrämmarmössa. Vill ju inte de ska dundra efter honom i hagarna, med huvudet sänkt. Drömde jag inte om kor i natt? Nej, stövlar. Stövlar med in- och utfällbara stilettklackar, väldigt fiffigt. Kanske skulle vara något för vännen J, eller inte. Han hör inte till stilettklackegänget. 

********** tillägg
Glömde ju redovisa att det gick åt ganska exakt 100 g garn av lite olika sorter: Karisma, Viking Superwash och Odefinierat ur restgarnspåsarna. Jag stickade ungefär enligt ett mönster från Drops, väst och luva , men tog inte med toppen. En del av mönsterraderna är också från Drops mönster, annat stickade jag lite som det blev.

3 kommentarer:

  1. Tror nog att korna kommer att uppskatta mössan mycket, och J med! Finns inget så bra som en varm mössa när man ska ut i kalla natten och fixa med något. (Jo, man behöver fler varma kläder, förstås, men det hela ska KRÖNAS med en go mössa!)

    Jag blötte ned båda mina sockor inför blockningen och slogs exakt då av tanken, den ena får ligga i blöt bra mycket längre än den andra! :-D

    SvaraRadera
  2. Superfin mössa, tror nog inte korna blir rädda för den. Är det mönster eller eget påhitt?
    Kjolen verkar bli bra såhär långt, den är kul att sticka eftersom det byter mönster ofta, 4 olika spetsmönster består den av. Stickar i tilda och hoppas att det inte töjer sig lika mycket som ett rent bomullsgarn. Men jag ska komma med en utvärdering när den är klar, är du sugen på att sticka en så säg till.

    SvaraRadera
  3. En så fin mössa har jag aldrig haft, passar perfekt och kommer vara så varm och skön när det är kallt :D Oerhört uppskattad! Tack Vännen!
    /J

    SvaraRadera