söndag 24 februari 2013

Två mössor, bilproblem och en kålrot

När min bil bråkar på ett eller annat sätt har jag överst på åtgärdslistan "veva in dig i en filt, rulla ihop dig i soffan och läs en bok". Det har visserligen ännu inte hänt att den åtgärden har hjälpt, men man vet aldrig, plötsligt händer det har jag hört. Ja, alltså, det hjälpte inte den här gången heller. När jag skulle köra till affären sa det inte ens klick. Inget klick när jag försökte låsa upp bilen, inget klick när jag försökte starta den. Så jag tillbringade större delen av fredagen i en filt i soffhörnet.

Stickade färdigt version 1 av min skogsmössa, den där som varken ska åka upp eller ned. Hemskt vad stor den blev.


Måste ha en mindre kålrot än jag tror?


Vika upp? Återgick till att läsa bok i filten.

Men skam den som ger sig. Lördag morgon studsade jag upp och hade en Plan. Inte för mössan, just då, utan för bilen. Tog bussen till närmaste stad och köpte en fin liten batteriladdare som går att använda även kalla vinterdagar, fast det tar lite längre tid då. Kollade att batteriet inte verkade fruset, klämde dit kabelklämmorna och så var det hela igång. Det är ju inte svårt egentligen och hade det varit i princip vad som helst utom just bilen så hade det inte behövts någon filt-procedur. Men bilen, ja, där går jag i baklås.


Det är den lilla blå grejen på chassikanten i överkant som är laddaren. Fantastiskt. Min senaste batteriladdare var mer som en portfölj i storlek. En liten portfölj, men ändå. Dvs tills någon råkade köra över den, för då fick den en ganska underlig form. Det värsta som kan hända nu är om laddaren fortsätter att ladda i tre dygn på raken, utan att övergå till det som de kallar för underhållsladdning - för då betyder det att batteriet är kass. Blir nog dubbla filtar då om jag ska komma någonstans. Ta bussen och köpa bilbatteri verkar liksom inte genomförbart. Jaja, vi får hålla tummarna helt enkelt!

I morse blinkade eländet att den avbrutit laddandet - antagligen hade en av kabelklämmorna glappat. Men i alla fall fanns det då tillräckligt med el för att det skulle säga klick i låssystemet igen. Nu går jag ut varje timme och stirrar stint på den lilla lampan. Här ska minsann inte förekomma något blinkade, inte någon längre stund.

Lika handlingskraftigt mätte jag ut hur många maskor som skulle bort från den enorma elefantmössan och rev upp. Gör om, gör rätt. Idag blev den klar i version 2, men nu något för liten!!! Baaaah... hur kunde den bli det?

Jaja, den var bara för liten på höjden, inte på bredden så jag virkade till lite kant runt hela mössan och nu är jag nöjd. Kanske inte världens tjusigaste kvinna i denna mössa, men tanken är bara att hålla mig varm i skogen utan irritation över en mössa som kanar upp eller ned eller av hela tiden. Mönstret jag utgick från finns här - men jag ville ha mössan tätare, inte högre än min skalle. Garnet är restgarner från mitt lager. Ska väga förändringarna i lagret ett tag, tror jag - har sett att andra gör det och det är ju inte så dumt. Så vet man.

Gjorde långa band med tofsar, väldigt glamoröst :-) - så kan man knyta till mössan under hakan om det behövs. Tofsarna kan man ju stoppa in i jackan om de är i vägen.



4 kommentarer:

  1. Vad söt din mössa blev. Hade gärna sett dig där i skogen.
    Å när det gäller bilen, jag förstår dig precis. Hoppas laddningen hjälper.

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat där, med bilen! Hatar när den inte gör vad den ska! Mössan blev bra, den borde väl sitta på plats?!

    SvaraRadera
  3. Bilar ja, usch!! Jag har en liknande "stoppa-huvudet-i-sanden"-taktik, den brukar inte heller fungera.
    Spännande mössa, påminner den inte lite om baby-hjälmar? och de är ku gjorda för att sitta på plats'

    SvaraRadera
  4. Fin mössa! Ang. bilar så kan jag ingenting, jag vill bara att de ska fungera. Hoppas den fungerar efter laddningen.

    SvaraRadera