tisdag 19 februari 2013

En definitionsfråga... eller inte

Försöker, som så många andra, ägna mig åt mitt garnlager. Just nu blir det restgarnsvantar som ska tovas. Det är lite trist att sticka dem, på ett sätt, för eftersom jag kör lite för grova stickor ser de inte så roliga ut innan de blivit tovade. Igår blev jag i alla fall färdig med ett par och började på ett par till:


Blev lite modstulen när jag insåg hur små nystan det faktiskt går åt till ett par vantar. Kanske skulle sticka en tovad jumpsuit i stället... Hur som helst, inte köpa garn är ju mantrat då, så jag ropade in några nystan på Tradera igår. Hur tänkte jag där? Köpa betyder väl att man betalar, och garn - ja, det är ju garn. Ändå kände jag mig väldigt nöjd en lång stund, och fiffig. Det är lustigt hur man kan lura sig själv när man verkligen vill.

Före jul när jag hälsade på sonen P och hans sambo K i Södertälje hade rara K lagt sitt nyköpta julmagasin vid min bäddade säng när jag kom från badrummet. Där framförde de den här idéen att man kan torka kottar, doppa dem i stearin och använda dem för att tända brasor. Nu har jag ju blivit hyfsat duktig med yxan och splintar smala små tändpinnar, och först tyckte jag det verkade lite fånigt - men har ni testat att slänga in en liten ljusstump när elden inte riktigt tar sig? Tjohej, flammande lågor. Sagt och gjort. Eller ja, sagt och påbörjat i alla fall. Kottarna, små söta runda kottar, pryder just nu mitt bord medan de blir alldeles torra.


... och själv tycks jag mest pryda soffan idag. Bara -3 grader ute, men det blåser svidande genom märg och ben och man skulle nog behöva en hel skidmask för att rädda lilla näsan.

4 kommentarer:

  1. smart idé med kottarna! Äntligen vet jag vad som ska hända med alla ljusstumpar jag sparar - som kan va bra att ha...

    SvaraRadera
  2. Jättesmart detdär med kottarna..läste om det i en tidning..men sen så glömmer man ju bort allt,,,men det kvittar ju för vi har inget att elda i..önskar mej en kakelugn;O) Oj vad jag önskar mej mycket nu..o inget blir som man vill,, haha.. äh det är väl bra som det är..fast nu har vi lite kallt här inne.. bara +18..Fina vantar,, Jag borde se över mitt garnlager oxå.. men så köper jag o det bara växer,, har så förbenat mycket garn...usch..men det är ju kul oxå! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Så fina vantar! Haha, jag känner igen det där med att köpa nytt hela tiden fast man har lovat sig själv att använda det man redan har först. Men jag köper tyg istället för garn :)

    SvaraRadera
  4. Japp, en ljusstump kan göra underverk! Kottar blir ju lite finare och mindre rsik för att man får stearinfläckar i spisen, kanske? Och kottarna som sådana, torra och fina brinner ju bra. Vi köper fula braständare men de luktar förfärligt, tror jag ska börja samla kottar!

    SvaraRadera