torsdag 24 januari 2013

Tvättsäcksprojektet

Tvättmaskinen står i källaren i huset intill och jag tyckte inte det kändes så trevligt att bära tillbaka den blöta rena tvätten i samma tvättbinge som jag bar dit den i. Hm... Första idéen var att bära dit den smutsiga tvätten i en tvättsäck i lämplig färg, hiva in tvätten och tvättsäcken i maskinen och bära tillbaka alltihop rent, i tvättsäcken - också den ren.

Snabbtänkt person inser att det finns en hake. Själv kom jag inte på det förrän första maskinen gick innehållandes första tvättsäcken. Hur kul är det att stå där och rota rätt på tvättsäcken i tvättmaskinen? Antagligen eftersom jag i alla fall kom på problemet innan maskinen stannat var den gullig mot mig, "ok, för denna gången då!", liksom, och levererade tvättsäcken närmast luckan. Men alltihop var kallt och blött, och så där gräsligt irriterande som bara en hög blöt tvätt kan vara.

Nu gör jag i stället så att jag bär dit tvätten i tvättbingen, men hem i torr, ren tvättsäck. Får ändå ha några stycken i olika färger så jag alltid kan ha rena till hands. Funkar bättre.


De vita är övre och nedre delen av ett lakan, den röda och de blommiga är gamla gardiner och den aprikosfärgade nere i hörnet är nederdelen på an klänning som nu blivit ett linne. Återanvändning är fina fisken.

Garnerna i förra inlägget var Vartofta Milano i sockorna och Kampes tvåtrådiga ull i ljusgrått och mörkgrått i vantarna.

Egentligen städar jag... hm.

2 kommentarer:

  1. Snyggt, Vartofta Milano ska jag nog prova. Regia är väl inte så dumt heller?

    SvaraRadera
  2. Gah för att bära tvätten blöt i blöt påse! Bra idé, annars, och snitsigt att använda gamla lakan.

    SvaraRadera