söndag 13 januari 2013

Spilld mjölk och nya hängslen

En sak som jag tycker att jag blivit bättre på med åren är att inte gråta över spilld mjölk. Jag tappar glas och spiller tomatsås och snubblar och missar och står i utan att röra en min. Igår tyckte jag ändå att jag slog någon sorts rekord - jag lyckades dra symaskinen i golvet (fråga inte ens, för jag vet faktiskt inte hur det kunde hända!) och det blev en väldig smäll som nästan skrämde mig lite. Men strax därpå kom symaskinen upp på bordet, utan hårda ord ens när jag såg att pressarfoten vridits kraftigt åt vänster. Lugnt och fint släckte jag ljuset i rummet, la ifrån mig hängslena jag sytt på och såg Morse till slutet innan jag gick och la mig. Värd en medalj i spilld-mjölk-förmåga, va? :-)

Egentligen hade jag andra projekt som skulle gå före, men min lilla vedsågartur i förrgår och igår visade mig väldigt tydligt att det jag behövde lägga tid på var någon sorts hängslen för mina varma byxor. De här helgerna har på ett inte så förnämligt sätt utvecklat vissa delar av min kropp (men inte andra) och även om byxorna gott och väl går runt mig kring magen så stannar de inte där utan ger sig av nedåt där inget tar emot. Eftersom jag inte hade lust att virka eller sticka eller sy så flätade jag av smala tygremsor i stället.


Först två tampar med sex tygremsor i varje, sedan flätade jag ihop dem till rygglappen och så flätade jag isär dem igen. Det var när jag skulle sy fast resårband nedtill på tamparna som jag ryckte symaskinen i golvet.

Inte världens snyggaste hängslen kanske, och troligen inte världens bästa heller - men gratis! Har inte testat dem ännu, för jag fick vedledigt idag.

Jo och så är jag klar med Milanosockorna. De har extra brett skaft för att kunna vikas över arbetskängornas kant, tänkte jag, men här är de nedrullade i stället.


Symaskinen? Tja, det fixade jag i morse med hjälp av hammaren...

4 kommentarer:

  1. Åhhhh vad ont det gjorde i mig att läsa den sista meningen, säg inte att du gjorde det.
    Man ska vara jätte försiktig om pinnen som pressarfoten sitter på har blivit sned. Förlåt har gåshud över hela kroppen, stackars satckars symaskin.
    Hängslerna ser jätte fina ut däremot, flätade tygremsor kanske man kan använda till något annat, tåls att fundera på. Och nej till din fråga mönstret har jag inte gjort själv.

    SvaraRadera
  2. Klart att du fick vika ned sockorna så vi kunde få se de söta katterna!
    Åh, stackars dig och symaskinen, men visst är det skönt att inte behöva gå i taket. Jag har funderat på om det är klokskap som smugit sig på eller om man helt enkelt är lite avtrubbad...
    Snitsiga hängslen!

    SvaraRadera
  3. Kul idé med hängslena. Och extra vida skaft på sockorna har inte ens tankat in i mig, men självklart, det är ju så praktiskt och så ser det så mysigt ut. Fast vi har haft så mycket snö så det blir grova benvärmare i stället, då ramlar inte snön innanför kängorna.
    Annars håller jag med, slå inte symaskinen!

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra färger det är på sockorna.

    Jag måste också säga att jag beundrar ditt sätt ta symaskins-fadäsen. Att behålla lugnet när man tappar ett glas eller andra småsaker är ju en sak. Men symaskinen! Imponerande!

    SvaraRadera