torsdag 10 januari 2013

Här sitter jag då med fingrarna över tangentbordet - nu så! Here I am! Tänker bakåt... hm, det var jul och sen var det nyår och nu är det januari. Det var kallt och snöigt...

... sen blev det tö och regn och gegga igen och nu är det kallt och lite pudrad snö på marken. Och solen skiner!

Jag hittade en hjärtepotatis...

... fick paket från USA, firade nyår och nu nedkämpar jag envist sillen. Nya tider och nya projekt, ja, inte sillen då, den är väl egentligen ett gammalt projekt. Från förra året, faktiskt.

På besök hos mamma påbörjade jag ett par sockor.

Stickade från tån och snart klara = garnet snart slut. Garnet är Vartoftas Milano, 75% ull och 25% nylon, stickor nr 3. Det var en bra tåg-stickning också. På hemvägen satt jag helt ensam i tysta avdelningen - bara jag och min stickning i hela vagnen. Funderade på att sjunga en stump, för det var väl enda gången jag skulle få chansen att föra väsen i tysta avdelningen. Men så insåg jag att tysta avdelningen låg intill förarhytten så jag lät bli, man vet aldrig, ville inte åstadkomma en urspårning.

Ett annat par sockor får ny sula:

De var helt tunnslitna undertill, till och med hål på den ena. Efter visst funderande grep jag virknålen och virkade runt-runt, ned i maskorna. Det blev inte så tokigt, faktiskt, utom att jag skulle ha virkat lite lösare. Sockan minskade lite i storlek. Jag antar att det rimliga är att jag virkar likadant på socka nr 2, annars kommer de ju inte passa ihop längre. Men det känns lite tråkigt, så nu har det blivit liggande i stället. Men de kanske kan ligga i den planerade gäst-sock-lådan i hallen, för någon med 38:or. Jag har ganska kalla golv så tanken är att det ska finnas lånesockor i lite olika storlekar.

Sen har jag lite andra projekt på gång också förstås. Det är tvättsäcksprojektet, skaffa-mig-en-klädstil-projektet, nedkämpa-garnlager-projektet, ved-projektet, sluta-äta-socker-projektet, mat-projektet osv - en del är väl standardprojekt i januari, annat är annat. :-)



3 kommentarer:

  1. Många projekt, där! Snitsigt att liksom virka på en sula, det är bra att laga!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé att förstärka sulan på det viset! Det måste jag prova någon gång.

    SvaraRadera
  3. Jag behöver bara prata med kära väninnan långtbortistan så är det kört. Våra samlade idéer skulle fylla flera pärmar. Vi hetsar varandra tror jag, vilket gör att hjärnkontoret går varmt hela tiden på allt man vill genomföra. Ska skaffa ett litet block att ha i fickan så man kan lista upp och sedan stryka. Och till slut hitta allt man inte fick tid att göra... Näe förresten, det blir bara deprimerande, dygnet har fortfarande bara 24 timmar:))

    SvaraRadera