lördag 22 december 2012

Segaste julpusslet någonsin


Hejsan svejsan - det snöar! Inte mycket men lite. Det är liksom lite mysigt i alla fall... Det ville inte fastna på bild, dock.

Igår uppfann jag en ny variant av Napoleonhattar. Det var inte riktigt med flit, men som min bror sa, de kommer vara länge för man får tugga och tugga...

... Ja, för jag malde mandeln i min magicbullet - fort och lätt. Den gröna färgen på mandelkulorna - perfekt. Hattbrättena lagom tjocka, mördegen snäll och lätthanterlig. Som alltid föll förstås hattbrättena ned på några när de var i ugnen - dem får man smaka på. Slängde glupskt in en hel kaka och tuggade... hm? Något i helt fel konsistens mitt i den goda mandeln.


Ja ni ser. Tre små bitar gummilist är hittills upphittade men där är en bra bit som saknas fortfarande... En vän föreslog att man kunde ha det i stället för mandel i gröten: hitta en bit gummilist och du får önska dig något! fast jag känner att det kanske strider mot vett och etikett att bjuda på en kaka med orden "om du skull råka hitta en bit gummilist får du spotta ut".

Desto nöjdare är jag med julköttbullarna som jag gjort nu på morgonen - de är helt traditionsenligt allting annat än runda. Trekantiga, platta, konformade - inte två som liknar varandra. De smakar gott, och jag har nått en ålder där jag med upphöjt lugn kan konstatera att runda köttbullar är inget för mig.



Jag önskar er alla en riktigt härlig jul!

4 kommentarer:

  1. Aha, detta var gummilisten... :-D
    Nä, runda köttbullar är överskattat! Ett år gjorde jag som den stackars mattenörd jag är tetraederformade. De blev förstås jämnt stekta men en anings trista...

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar med dig om att dina köttbullar inte blir runda heller, känns skönt att veta att det inte bara är jag som inte lyckas med det.
    God jul på dig med, hoppas du får det riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Jag vill också Önska dej en riktig GOD JUL. Kram Hoffmansdesign

    SvaraRadera
  4. HALLÅÅÅ VÄNNEN - DU ÄR VÄL INTE SJUK???

    SvaraRadera