tisdag 11 december 2012

Efter mycket om och men

har jag idag fått en bekräftelse från Datainspektionen att de diariefört min skrivelse om Bonprix...

Ja, jag vet! jag har liksom alldeles glömt bort hela grejen nu. Det var en dålig vara och ett dåligt bemötande, skitsaker egentligen men jag blev öhrm, arg kan vi säga. Och argare och argare blev jag allt eftersom, när Bonprixs kundtjänst serverade mig olika lögner om att de raderat mitt konto - fast jag fortfarande kunde logga in och se alla mina personuppgifter, beställningar osv och de inte ville ge mig namnet på någon ansvarig.

Sedan började en ganska snurrig brevväxling med Datainspektionen. De får antagligen väldigt många mail med frågor om vad som gäller enligt personuppgiftslagen - så de läste väldigt slarvigt och svarade goddag yxskaft. Varje gång jag svarade på deras mail fick jag svar från en ny person. Men det var ju käckt, för till slut var det en som läste vad jag skrev. Hon svarade mig att jag skulle skriva till Bonprix en gång till så att jag fick ett skriftligt besked från dem om att de inte tänkte radera mina uppgifter i sitt kundregister. Hon tyckte det lät "väldigt underligt" men om Bonprix stod fast vid vad de sagt till mig var Datainspektionen intresserade av att ta del av detta skriftliga besked.

Så det gjorde jag. Jag frågade Bonprix om jag fattat det rätt att de inte kan radera mina uppgifter och frågade dessutom om mina uppgifter så småningom skulle komma att bli bortsorterade ur registret.

Bonprix svarade snällt att ja, det var rätt, de kan inte ta bort mina uppgifter och de kommer inte att tas bort senare heller utan blir kvar i registret.

Detta vidarebefordrade jag till Datainspektionen och sedan glömde jag bort alltihop. Men idag kom då ett besked att min skrivelse mottagits av Datainspektionen och fått ett nummer som jag kan använda om jag har frågor.

Det var första gången jag fick ett diarienummer från dem, så jag förmodar att nu tog de det hela på allvar. :-)

Jag har normalt inte ont av att jag är registrerad här eller där och jag vet ju sen innan att väldigt många företag man handlar från på nätet inte alls gallrar i kundregistret efter lämplig tidsrymd. Men när de retar mig....

2 kommentarer:

  1. Jo, så länge man blir bra bemött tänker man inte så mycket på det men när det blir sådär dumt så vill man inte vara med och så hisnar man lite vid tanken på hur många register man egentligen är med i... gah! Storebror ser mig! :-)
    Nu har du i alla fall varit tydlig mot Bonprix, bra!

    SvaraRadera
  2. Helt rätt, de får bara ha dig kvar så länge ni har en "relation", dvs så länge som krävs för att de ska kunna utföra sina kundåtaganden.
    För det mesta är det ingen som bryr sig,men varför har man lagar om de inte efterlevs? Bra gjort!

    SvaraRadera