söndag 2 december 2012

Adventskalendrar

Åh, det är mysigt med adventskalendrar! Så här i början av advent, särskilt. Det brukar vara så att jag entusiastiskt följer en rad kommersiella kalendrar, blogg-kalendrar och andra varianter - sen faller de bort när jag får mer och mer omkring mig med julbak och annat.

Igår stickade jag i alla fall en ljuslykta, efter Saras mönster . Ok, jag hade inga barnmatsburkar och inte rätt sorts garn heller så jag fick improvisera lite - men jag tycker det blev fint:

Eftersom mitt glas inte har någon naturlig "axel" så som en barnmatsburk har satte jag lite lite lim i överkanten så att strumpan inte skulle halka ned.

Igår skruvade jag också upp mina brandvarnare...

... fick upp lite julgardiner och ljusstakar och tvättade lite. Det går inte precis fort här, vet inte om det är kylan som liksom segar ned mitt tempo. Minus tolv i natt. Det är strålande vackert! men ... kallt.

Nu på med massor av kläder och så iväg till brevlådan. Igen, ja. Jag har ett nytt stickprojekt i skallen, sen såg jag att andra i min bloggkrets redan kommit på den strålande idéen, men det gör inget - jag ska sticka mig ett par fina ull-mamelucker. Om fingrarna vill förstås. Det är inte riktigt roligt att avstå från att sticka - å andra sidan är det faktiskt inte lika roligt att sticka när fingrarna gör ont. Det är främst långfingrar och lillfingrar som gör ont, men de andra hänger med av bara farten. Artros tror min doktor. Jaja, det finns annat roligt man kan ägna sig åt också. Tror jag.

2 kommentarer:

  1. Den blev ju superfin! Hoppas du kommer bli inspirerad av min kalender. Jag älskar också kalendrar.

    SvaraRadera
  2. Brandvarnare är ju faktiskt det första som ska upp i juletid om det inte redan finns på plats! Vår gamla gick sönder och pep obarmhärtigt högt hela tiden, lite onödigt. Sedan fick jag ju nästan andnöd av ilska när fästet till den gamla inte funkade med den nya!
    Kan någon vänligen standardisera sån skit!!!
    Men sedan lurade jag systemet på något überlistigt sätt och var toknöjd en lång stund!
    Jag vet två ställen i kroppen där jag INTE har artros men jag har lite misstankar mot yttersta lillfingerleden. Rätt finger att börja med, tycker jag! Ska sticka ett alpackaskydd till den av rent magiska skäl!
    Mamelucker it is...mina blir nog klara framåt midsommar men det kan vara gräsligt kallt då med...

    SvaraRadera