tisdag 20 november 2012

Mysterievirkning

Det föll ut en lapp... lite osäkert varifrån, men jag tror en bok jag fått av mamma. Det är mammas handstil. Jag skulle inte beskriva det som ett helt avskrivet mönster utan mer som sådana där anteckningar man gör som stöd för minnet medan man är mitt uppe i ett handarbete.

Ingen rubrik, men eftersom det börjar med "12 m till ring" verkade det ju rätt troligt att det skulle bli en duk, stjärna eller blomma.

Jag var ju tvungen att testa! Just nu ser den ut så här:

När jag är klar kommer jag inte veta om jag verkligen virkat det som min mamma virkade eller om jag uppfunnit en egen variant. Det är som sagt var lite kortfattade anteckningar.

Häromdagen svarade jag på en undersökning om fotografering med kamera kontra mobil. Jag brukar hävda att jag inte alls behöver någon kamera, men det finns faktiskt tillfällen... Jag såg ju ekorren jättetydligt på mobilens skärm!

Har ni hört talas om vedskivning? Nä, jag tror faktiskt att jag är den stolta uppfinnaren till denna vedmodell. I stället för att såga tjocka stockar och sedan klyva dem kan man ju alltid skiva dem i lagom tjocka skivor. Ja, det görs ju faktiskt, till plankor, men då på längden. Nja, jag får väl erkänna att det bara är det att jag är lika dålig på att sikta när jag sågar som när jag ska skära tårtbottnar. Min lilla blå handsåg (som jag numera är mycket god vän med) förmår inte riktigt ta sig igenom de tjockare stockarna, och särskilt när jag egentligen är trött och borde släppa envisheten och åka hem så försöker jag då från lite olika håll men med dåligt siktande. Det här är det värsta exempel jag någonsin sett för jag brukar ändå komma igenom med bara några få "genvägar" :-)

Det är SÅ skönt att det regnar idag, för jag har en väldig träningsvärk och saker jag behöver göra inne. (Men tänk så mycket extra värme och träning jag får ut av en enda stock på det här viset!)

2 kommentarer:

  1. Jättesöt stjärna!
    Så mycket extra man sågar när man siktar dåligt!
    På en stubbe vid vår stuga ligger en perfekt skiva, nästan tunn som en pannkaka som någon skicklig människa gjort med motorsåg, det ser bara fantastiskt ut!
    Vi kanske skulle samla ihop våra naturbilder och ge ut en bok? Kanske bleve en storsäljare? Jag ser ekorren men gjorde det kanske inte vid första blicken! :-)

    SvaraRadera
  2. Ngr fula ord råkade nog hoppa ur min mun. Sedan blev jag tjurskallig och rev upp en halv vante, bara för att vanten inte skulle få "vinna" .. Haha! :) Tur att det bara var ett par barnvantar! :) vilket spännande mysterium, ska bli spännande att se resultatet! /Julia, http://stickaovirka.blogg.se

    SvaraRadera