måndag 5 november 2012

Kanske så här?

Min syster hade sett en luvhalskrage och frågade om jag sett något stickmönster som liknade detta. Efter en trevlig stund på Ravelry och lite här och där på nätet tänkte jag att tja, jag stickar väl en efter eget huvud (haha, det blev ju nästan som ett skämt, luva efter eget huvud...).

Här är min konstruktion i ett första utkast. Jag har lånat lite olika delar, t.ex är det sjalen Wilhelminas bladranka som ramar in ansiktet, och modellen på axeldelen har jag sett i olika varianter tidigare. Inget märkvärdigt där, resårstickning där man ökar över hela varvet i avig-ränderna.



Den ser inte ett dugg ut som förebilden, men jag blev rätt nöjd. Förebilden såg ut att sitta hårdare åt runt halsen, men det står inte jag ut med så min krage är lite lösare.

Om jag stickar en till kan jag gott envisas lite med att sticka axeldelen lite längre. Ska bli intressant att se om luvan blåser av huvudet vid första vindpust. Förmodligen skulle den göra det för Headvig, för hon har ju inget hår och lite mindre skalle än jag.

Stickat i ull, stickor nr 4.

1 kommentar: