måndag 3 september 2012

Om pengar

För en tid sedan började min plånbok att generöst slänga slantar omkring sig och även om jag tycker man gott kan dela med sig av det  man har så tyckte jag det var förtretligt att slänga mynt på folk när jag drog fram plånboken. Dessutom har den hela tiden varit lite trist - praktisk och med alla fack jag behöver, men tråkig. Billig och bra, men tråkig.

Så igår, lite trött i mina stickar-fingrar, tog jag mig för att sy en ny. Första försöket följde jag Karinottilias utmärkta beskrivning från en sew along i somras. Väldigt fiffigt.


Men när jag provkörde den med ett besök till affären insåg jag att jag inte var riktigt nöjd. Kanske hade jag för sliddrigt tyg, men det var också formatet som kändes lite fel för mig. Jag är en sådan där kvinna som hatar handväskor så min plånbok bör lätt gå ner i jackfickan och ibland kanske till och med i byxfickan.

Så jag gjorde en egen variant. Mina ändringar gjorde att jag missade lite här och där, och fick kompromissa lite, men nu ska jag använda den här ett tag och se om det funkar. Funderar på att sätta en smal remsa kardborreband överst i sedelfacket bara.



Nu ska jag plocka undan, fasligt vad jag stökar till när jag är i de kreativa tagen. Vad härligt det skulle vara med en ateljé!


4 kommentarer:

  1. Väldigt smart och så duktigt gjort. Snygg som bara den, nu får du gå med den i handen så alla kan njuta. Kanske bäst du håller extra hårt bara. :)

    SvaraRadera
  2. ...jag är så konventionell - i det fallet. Jag vill ha plånbok i mjukt skinn, ska vara lite påsigt och ha många fack. Tyvärr är jag också bra på att dela ut slantar till höger och vänster, men ordentliga dragkedjor har nu löst det problemet...:))

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Min plånbok slänger mynt omkring sig men kniper så hårt om korten att det nästan bli pinsamt! :-)

    SvaraRadera
  4. Snyggt och praktiskt! Skulle kanske testa den beskrivningen...

    SvaraRadera