söndag 30 september 2012

Mer garnfunderingar

Alla har rätt - det finns värre laster än garn! och ett aldrig så intensivt regnande med tillhörande stick-vevande gör ingen synlig inverkan på lagret... nej, det är nog sant att garnnystanen förökar sig av sig själva. De är ju väldigt sällskapliga, garnnystan. Lägg några i en prydlig hög och återvänd några dagar senare så har de rullat ut långa armar som de trasslat in i varandra.

Mitt garnlager är sådant att där finns en del garner som jag faktiskt inte tycker om. Antingen till färgen eller kvaliteten (hur det gått till är en annan historia). Så jag funderar på att åtminstone rensa ut dem - sälja på Tradera kanske? det kanske finns andra som kan tycka om dem. Att slänga garn ... uh, det går nog inte.

Den senaste tidens intensiva försök att minska lagret har jag ägnat åt garner jag känt mig tveksam till faktiskt. Det blev en liten tubis i ett ändå ganska mjukt akrylgarn...



... och en lite längre i samma garn.


Det här gröna garnet är nog modernt i år, i färgen, det är rejält ullgarn som nog varit köpt för att vävas av. Lite stelt att sticka med så det blev ovanligt ojämnt, men den tunnare sockan blev finare när jag sköljt upp den lite:

Sen stickade jag ett par i dubbelt garn också, bara rakt upp och ned:

Eller ja, båda sock-paren är stickade nerifrån och upp. Båda sockorna på en gång på rundsticka - det är nog enda sättet för mig, jag klarar inte att sticka en socka och sedan den andra. Ingen karaktär alls, liksom.

Sen har vi de där små små nystanen - men de kan ju behövas för att laga en sliten socka eller kanske skulle man påbörja en restgarnsfilt i någon fin modell? helst sömlös, tänker jag. Hm, får grunna på det.


3 kommentarer:

  1. Oj, vad du är produktiv! Den vita halsmojen är en sådan jag tycker är snygg på andra men aldrig får till på mig själv, den lite större däremot såg ut som ett härligt hösttillbehör!

    Jo, jag gav upp en del garner när vi flyttade, förstår inte varför man köpt på sig dem?
    Men apropå lager så tänkte jag egentligen stickat kuddfodralet i lin och det har du väl en del i gömmorna?

    SvaraRadera
  2. Att sticka sockar är nästintill meditativt. En restgarnsfilt funderar jag också på, mormorsrutor är fint men väldigt mkt monterande.. så jag funderar vidare.. ;) gillar färgen på de gröna sockarna! :) /Julia (stickaovirka)

    SvaraRadera
  3. ...visst är det härligt med en liten "restgarnsblues" - och blir de så snygga som dina är det bara att gratulera.

    SvaraRadera