söndag 2 september 2012

Låt mig presentera...

spetssjalen Wilhelmina! Blockad och med alla trådar fästade (nästan, jag hittade ett ställe till medan jag fotograferade). Det blev inomhusbilder för det regnar.

Blomrankorna utgår från halskanten, så sjalen ligger fint runt halsen och axlarna.





Wilhelmina, design Cecilia. Här stickad i tunt lin-/bomullsgarn, stickor nr 3. Sjalen blev ca 160 cm från sida till sida och 77 cm från nacken och ned. Den väger 120 gram och är därmed bara som en sky över ens axlar.


Mönstret är så vackert! I det här garnet blir inte blomknopparna lika koncentrerade som med ett fylligare, mjukare garn (eller så stickade jag lite för löst?), jag ämnar sticka en till - troligen ljusgrå - och då i ett tjockare garn. Ska invänta nästa version av mönstret så att jag gör rätt mot slutet, för jag tror inte jag gjorde riktigt rätt där...

Ok, nu är det inte bara en inbjudan till en bal som saknas, utan faktiskt även balklänningen. Tror det skulle bli sensation på ett dåligt sätt om jag traskade iväg endast iförd sjalen, hur vacker den än är.

Men först ska jag sticka något tanklöst, ett par sockor kanske.

5 kommentarer:

  1. Ett par tjusiga skor kanske räcker till? Skämt åsido, sjalen är underbar. Förstår att du vill göra en till!

    SvaraRadera
  2. Å vad fin den blev, jag har ju också fått mönstret men jag har fastnat lite. Får se om jag har ork att klura lite på den i eftermiddag, annars är det tanklösa stickninga som gäller här hemma också..

    SvaraRadera
  3. Två stolta systrar nu antar jag, för det borde ni vara.
    Fasen så impad jag blir nu, av er båda två såklart. Den ser verkligen skir och underbart följsam ut.

    Jag har en sjal som jag stickat och som ska klippas och då ska man ju sy först. Det är det momentet jag fastnat på, den har legat sedan maj förra året och det är liksom inte riktigt likt mig att inte göra klart. Men men, du ska se att en dag får jag för mig att prova, att våga. När den dagen äntligen kommer lovar jag att visa. :)

    SvaraRadera
  4. Men du! Så stor den är och skir och ljuvlig! Tack för allt arbete du lagt ned på den och mönstret.
    Jag kom en bit i helgen, nu inväntar jag den 20 september, där har jag planerat in en rejält ryck...

    SvaraRadera
  5. ...gudomligt vacker! Den gjorde sig väldigt mycket bättre utan siffrorna under:))

    SvaraRadera