söndag 26 augusti 2012

Plommon, björnbär och liar


Igår sa F (hyresvärden) att om jag gick till vänster där och uppför dit och bakom ladan där så skulle jag hitta björnbär. Då var det redan kväll och jag var som en manet i konsistensen efter en flitig dag i trädgården. I morse var jag inte som en manet utan mer som en ihoprostad riddarrustning och hade verkligen ingen lust att ge mig ut alls. Men om någon har givit ut ett björnbärsställe så måste man nog, tänkte jag, och eftersom det ska regna idag var det lika bra att knata ut efter frukost. Gummistövlarna hade jag glömt på trappan så jag skakade dem för att se att det inte var någon groda i eller så, sen blundade jag och stack med en ful min ner fötterna i det blöta.

Och så gick jag till vänster där och uppför dit och bakom ladan där och där var gärdet ... och björnbärssnåren. Jag blev som förtrollad. Bortglömda var de blöta stövlarna och värkande musklerna, och vad gör det om hundra år om man fastnar med hela ärmen i en stickig gren. 20 m björnbärssnår, säkert. Plockade 1 kg bär och där kommer bli massor mer om det bara hinner mogna.

När F såg min lie tog han den med sig, bladet var felvinklat och han skulle slipa den riktigt, sa han. Idag fick jag tillbaka den - och nu kan jag! Det var inte mitt fel att det inte gick, det var lien.

På ett kick slog jag resten av gräsbiten jag kämpat med förut och inte gav jag mig fast det visade sig vara ett getingbo i marken i innersta hörnet. Många arga getingar, en hoppade upp och bet mig under örat. Jag tror faktiskt den tog sats mot någonting och liksom studsade för det var inte som om den flög på mig.

För att förstå just den biten kan jag berätta att när jag växte upp var vi sex i familjen och jag var den som var mest pjoskig när det gällde getingar, myggor, tvestjärtar, myror, hundar, små ponnys och andra smådjur. Så en stund när jag tog några steg bakåt för att låta getingarna lugna ner sig tänkte jag: "vem är du, och vad har du gjort med Birgitta?"

Plommonen är också plockade och jag frös det mesta men kokade lite marmelad också, trodde inte jag skulle gilla det men  den här var ruskigt god.


9 kommentarer:

  1. Så snäll han är F, dela med sig av björnbären! Själva snåren är så sabla sticksiga , bara.
    Grattis till liandet och vad gäller getingarna så hade jag en liknande upplevelse med en pappa långben hos mamma. De har alltid försatt mig i full panik, men jag beslöt mig för att vi nog kunde dela sovrum, långbeningen och jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får noga skaffa en sådan där bra arbetsjacka att ha i trädgården och björnbärssnåren - snudd på panik när man sitter fast halvvägs in i snåret, ändå inte når de där allra största svartaste bären och börjar tro att man inte ska kunna ta sig ut igen. Men vad lustigt, är det åldern som gör att man plötsligt kan samsas med pappa långbens och getingar?

      Radera
  2. ...du är helt fantastisk - och vilka underbara bär - växer dom vilt där? Har försökt få björnbär i varje trädgård vi bott i, men det har varit sådär...
    Verkar som du har ett underbart liv i stugan och din glädje smittar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelen med trädgårdsbjörnbär är väl att de finns utan taggar... ja, här växer de vilda. Idag sa F dessutom att det tydligen är mycket lingon här hos oss i år, så jag får väl skaffa den där kompassen, binda fast ett snöre i bilhandtaget och ge mig ut på fjället. Ja, jag njuter verkligen här...

      Radera
  3. Du verkar ha ett fantastiskt boende. Och vilken snäll man som erbjuder dig att plocka allt möjligt gott! Ingen av de godsaker du skriver om finns att plocka här i norr, vad jag vet. Snart är det dock dags för lingonplockning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk sådan tur jag ändå hade som annonserade efter stuga precis när föregående hyresgäst hade flyttat ut...! Åh, inga kantareller? Men lingon är ju härligt också!

      Radera
  4. Björnbär är nästan, nästan lika gott som salmbär. Men det är härligt att få fylla frysen med lite egenplockat eller hur?
    Stackars dig, jag vet ju hur ont det där sticket gör, tror det satt kvar tre dagar i ansiktet för mig, innan det var totalt borta. Reta dem inte igen nu bara.

    SvaraRadera
  5. Det är så gott med björnbär men de kan vara svåra att plocka ibland.
    Vet hur ont det gör när man blir stucken av de små otäckingarna.
    Tycker att det är ovanligt mycket getingar i år.
    Ha en bra dag.
    Annika

    SvaraRadera
  6. Tack så mycjet för den fina kommentaren, Ottobre har mycket bra mönster. Men när du får reda på att du ska bli farmor nån gång i framtiden kan du ju hojta för jag ritar många mönster själv. Tyger finns det i överflöd, de senaste åren har det dykt upp massvis med små tygproducenter, mycket av det är ekologiskt, men det är jobbigt för man kan ju inte köpa allt...
    Din bolero i förra inlägget är super fin!

    SvaraRadera