måndag 13 augusti 2012

Måndag

Inte världens mest humoristiska rubrik, jag erkänner. Men sann i alla fall. Tror jag? Blir lite vilse i dagarna och eftersom jag var borta under helgen så vet jag ännu sämre var jag är.

De säger på tv att många slutade semestern igår, det förklarar varför det var en sådan vansinnig trafik när jag körde hem från mamma. Jag fick flera anledningar att damma av det gamla goda uttrycket "häck-järn". Det är de där bilisterna som hänger en så nära i häcken att man till slut börjar undra om man råkat klämma igen bakluckan om deras slips. En elastisk slips, för ökar man farten en stund och får ett bra avstånd tar det bara sekunder innan de studsat tillbaka och försöker krypa in i bagageluckan.


Sen har vi de där höfthängarna också. De som gillar att köra om men inte alltid har en bil som orkar. Vanligaste varianten är väl de som har en pigg liten bil på platt mark, de börjar köra om men så blir det uppförsbacke och då blir de hängande vid min vänstra höft. Jag kör med farthållare så jag saktar inte ned i uppförsbacke. Antagligen tror höfthängaren att jag ökar farten, men det är han som saktar ner. Blir det väldigt länge brukar jag bromsa lite så de kan behålla sin stolthet och köra om.

Efter min krock för elva (!!!) år sedan var jag extremt känslig för bilar som låg nära och fick en rent fysisk reaktion med kallsvett och ångest om en bil rullade mot min bil. Det där har ju försvunnit, men det är obehagligt. Samma sak med dem som avser att köra om och verkligen också kör om, men försöker sätta rekord i kortaste sträcka i vänsterfilen så de är halvvägs in i min bil innan de svänger ut och sedan sniker in så nära framför att jag får bromsa.

När jag så diplomatiskt och välvilligt som möjligt har kört helgens 34 mil tänker jag att det är egentligen ett under att det inte händer fler trafikolyckor för det finns många förarolyckor out there.

:-) vad det var jag stickade på hos mamma? återkommer om det ...

Julia, jag har gjort tre försök igår och idag att kommentera ditt inlägg men det försvinner bara och kommer upp ett felmeddelande - med en ko! :-) - det var en fantastiskt vacker sjal du stickat och om min utsikt ville jag säga att jag tröttnade på det där med grann-utsikt och hittade mig en grann utsikt i stället och det är SÅ fridfullt att ha det vackert utanför fönstren.

3 kommentarer:

  1. Du skulle prova Boråsvägen, där är långa, hyfsat kurviga sträckor med vägren...ingen idé att sätta igång farthållaren, man måste släppa förbi rätt ofta. Vägrenen är inte alltid ett alternativ för den försvinner ibland och är det dålig sikt törs jag inte...

    SvaraRadera
  2. Jaha, ni har sådana förare ni också. :(
    Sen är det ju de där som verkar ha så brådis och vräker sig förbi och sen ligger som stoppkloss framför också, de är också väldigt irriterande. Jag kör nämligen också på farthållare och de där som kör mellan 70 - 90 och inte kan hålla jämn fart stör extremt då.

    Det där med ko när man kommenterar har jag också råkat ut för, ett sätt för blogger att irritera oss kanske.

    SvaraRadera
  3. Tack! :) Nämen, en ko?! De kunde ju bemödat sig och lagt in ett får iaf.. ;) Jag ska genast kolla upp kommentatorsfunktionen, undra vad som är fel? Åh vad jag längtar till jag får möjligheten att se ngt annat än grannen och himlen när jag tittar ut!
    Håller med dig fullständigt ang trafiken, det är ett under att inte fler olyckor händer. De äventyrar ju inte bara sin egen säkerhet heller..

    SvaraRadera