fredag 17 augusti 2012

Kunde inte låta bli

Jag trivs bäst med att ha ETT handarbete igång i taget. Inte så att jag inte kan ha flera olika projekt - som vedsågning, röja under buskarna och stickning. Men det är ju då olika saker för olika kroppsställningar så att säga. 

Men så var det ju det att jag ville börja med Wilhelmina direkt jag fick mönstret, fast jag skulle ha stickat färdigt den blå toppen. Och så hälsade jag på mamma och då kändes varken toppen eller Wilhelmina som någon jättebra prat-stickning, så då började jag på en nästan ärmlös kofta/bolero som finns här

Garnet är inte rosa utan mer korall, Drops Paris - dvs 100% bomull.

Och här är den blå, jag har börjat med bakstyckesdelen en bit så det borde väl inte vara så stort arbete att få den klar? Även här bomullsgarn och fel färg på bilden. Mer allmogeblått.


Och Wilhelmina - en fröjd att sticka nu när jag är inne i mönstret och det kommer bli en ljuvlig sjal tror jag. Den däremot är alltså rosa...

Och så har vi:
... nej förlåt, det var gårdagens middag (torsk med ugnsbakade morötter, rödbetor, rotselleri och kålrot - trodde jag skulle ogilla rotsellerin men det stod i receptet så jag tog tappert med det och blandningen blev mycket god!)

Nu alltså uppe i tre arbeten samtidigt. OCH VAD GÖR JAG DÅ? Jo, börjar på Esmeralda, ytterligare ett mönster från Cecilia.  Blev så glad när mönstret damp ned i mailen så det fanns ingen återvändo. Valde garn utifrån lediga stickor, åtminstone delvis och drog igång. 

Garnet är rödare (fel färg på alla mina bilder idag, men vad gör väl det om hundra år), ett upprepat och tvättat garn som fanns hos min fd svärmor. Troligen ull eller ullblandat, men jag vet inte. Blir skön till vintern!

I alla fall har jag envåldigt bestämt att sömnadsarbete inte alls räknas in i samma kategori som stickningen. Har nämligen börjat konstruera om en blus - mer om det en annan dag.

Och då börjar solen skina!!!??? Här sitter jag med fyra härliga handarbeten att gona mig med i soffan med lite musik och kaffe, eller något käckt på tv eller trädsus och små lantliga ljud utifrån. Jaja, jag vet att man kan sätta sig ute och sticka, men om det är fint väder så känns det mer som att utejobb gäller.

(Och innan någon uppmärksam person påpekar att jag också har att sticka en andra tax-sovsäcks-socka, samt andravanten till tre ensamma vantar och en torgvante så påpekar jag härmed det själv. Men de räknas inte riktigt för de är inte ens på stickorna ju... (det finns finfina sätt att förklara allting här i världen!))

En lyxig soppa, men ändå en riktig soppa. Nu går jag ut och sågar ved.

2 kommentarer:

  1. Det som inte finns på stickorna räknas inte.. ;) Jag är rätt duktig på att ha ett, max två, stickningar på gång samtidigt. Och så belönar jag mig själv genom att starta upp ngt nytt och spännande när en sak är färdigstickad. Men jag har alltid fyra-fem projekt på gång i huvudet.. :)

    SvaraRadera
  2. Jag känner mig liiite skyldig här...Men det är ju bra och rejäla sticksaker, alltihop.
    Själv har jag alltid väldigt många saker på gång och så måste jag sticka emellan med att TESTA något, testade igår en fånig muddmodell som jag repade upp...
    Middagen så härlig ut, klokast att prova recept i sin helhet första gången. Utom förstås om det är koriander i... :-)

    SvaraRadera