måndag 20 augusti 2012

Ett liv i lyx

Igår åt jag rådjursstek som jag fått av hyresvärden. Till såsen gick jag ut och plockade de allra sista svarta vinbären. Oooooh... Senare kom han med en påse kantareller igen och sa att jag får såga ned vildplommonträdet intill plommonträdet om jag vill (ett förtroende tror jag) samt äta så mycket plommon jag vill från trädet. Utan att ens komma med den nedslående utsagan att jag blir "mystisk i magen" om jag äter för många.

Jag var också en sväng till syrrans stuga (nej, inte Cecilia utan storasyster denna gången) och lånade en lie. Tänk så kul man kan ha med en blå pinne med en svärdsklinga på! Jag slet hårt, lyckades avverka en liiiiten bit och åstadkomma en förskräcklig träningsvärk i armarna men jag är mycket stolt över min toviga lilla avverkning. Det är sant som hyresvärden säger - lättare att slå om gräset är vått faktiskt. I motsats till att klippa gräs med maskin. Hur som helst, jag kom på att om jag knixar till med vänster knä och gör en liten gung med höfterna just som jag slår, ett slag som ska vara ganska kort med en knyck på slutet - ja, då faller stråna som käglor (nåja). Nu undrar jag bara varför folk som går förbi ser så glada ut... :-)


Och så de utlovade färdigbilderna på min röda Esmeralda. Den väger 160 gram, är 120 cm bred och som längst 57 cm. Som ni ser har morgonens regn och åska gett med sig, visserligen bara på ena sidan stugan än så länge, men det räcker ju!






Dålig bild, men jag tar med den ändå för jag gillar hur man ser sjalens strålar från den bortre armen.

4 kommentarer:

  1. Å den va jätte fin, glöm inte skvallra när hon kommer fram till at vi som inte är släkt med henne ska få testa mönstret!

    SvaraRadera
  2. Åh vilken skillnad på färgen det blev och så snygg den är.
    Du den där hyresvärden får du allt vara rädd om, inte många som är så där givmilda och trevliga. Rådjursstek, jisses vilken höjdare och så kantareller, ja, jag tackar jag. :)
    Tur du har nytta av båda syrrorna även om det är av olika orsaker. Men ta det lite lugnt nu så träningsvärken ger sig. Tänk nu på plommonen också, även om det är gott, ja du vet. :)

    SvaraRadera
  3. Superfin sjal! Rött är verkligen vackert...
    Vilken hyresvärd! Vad vill han, är han snygg? =) Vad tror du om plommonkompott eller marmelad? Är det snällare mot magen?

    Det är ju ett tag sedan jag lämnade bonneri-branchen, men jag gillar fortfarande lien. Vänster arm ska dra lien något utåt/upp, höger arm hänga slapp, bara följa med liksom och ta inte för breda tag - bara det du når utan att vrida för mycket på överkroppen. Det minskar på träningsvärken för den ovane. Men visst är det kul?!

    SvaraRadera
  4. Men, det låter nästan lite farligt, det där knyckandet! Fast det säger jag väl bara för att jag är avundsjuk för att du kan och inte jag. :-)

    SvaraRadera