måndag 9 juli 2012

Väntans tider

Nej, inga småbarn i sikte - jag väntar på sotaren. Det här är en sak som jag är väldigt dålig på, jag försöker att bli bättre så det är ju bra att jag får tillfälle att träna. Att vänta alltså. Oavsett om jag vet vilken tid något ska ske (som jag inte gör i det här fallet) eller inte så har jag svårt att göra något annat så länge. Hela mitt sinne är inriktat på vad-det-nu-är och på något vis tror jag att det helt enkelt inte GÅR att göra något förrän det där är avklarat. Det värsta är att ofta får jag sedan en känsla av att jag varit duktig och gjort mitt den dagen, så det är inte säkert det blir så mycket vettigt gjort efteråt heller.

Nåja, man kan alltid sticka lite på sin Aeolian Shawl. Vad jag förstår har jag 37 varv kvar, men det kommer nog ta sin lilla tid för jag har kring 550 maskor nu och ska upp till 983 som sedan ska avmaskas. Lite orolig att garnet inte ska räcka, för min vägning var lite ungefärlig. 45% av garnet lär gå åt till kant och avmaskning.

Svårt att ta vettiga bilder på sjalar medan man stickar...

Kan också berätta att här växer det åt alla håll...

... jag har påbörjat livräddning av vinbärsbuskarna i trädgården och igår lärde mig min hyresvärd att slå med lie! Får erkänna att det såg lite vådligt ut när han kom farandes på cykel med grensax på pakethållaren och lien över styret, senare kom han knatandes med skottkärran med cykeln ovanpå, så att han skulle kunna cykla hem igen. Han berättade för mig om när han var 13-14 år och lärde sig slå med lie, på den tiden (han är 89) slog de ängarna här omkring för hand. Ja. Vad kan jag säga. Det märks att han gjort det förut.

Tyvärr är jag förfärligt allergisk, jag som trodde det gått över helt - men där ser man vilken steril tillvaro det var i lägenheten. Men det finns ju piller. 

Nej, träna på att vänta mer effektivt var det ju. Tjofftjoff - sätt fart tjejen...

4 kommentarer:

  1. Jag hatar också att vänta, blir så otroligt rastlös. hade varit roligt att se er slå med lie, häftigt att testa med. Jag började väva med ditt garn häromdagen. Blir jätte fint!

    SvaraRadera
  2. Jag har förstått det som att det är skitsvårt att slå med lie.
    Det är inte direkt någon perfekt kantning och jag kan erkänna att jag har sprättatupp ganka många kantband de senaste åren...
    Skroten är en jätte stor tygaffär som ligger mit i tygriket i Kinna, finns även en massa garnaffärer. Vi har åkt dit på semestern de senaste åren och det brukar bli dyrt även om det är billigt...

    SvaraRadera
  3. Blev lite orolig där... :-D
    Bra i alla fall att sotaren varit och kollat, då kan du elda på framåt hösten!
    Jag har bara försökt lia en enda gång och inte ett enda strå åkte av, de bara lade sig ned och duckade!

    SvaraRadera
  4. Oj så lika vi är. Jag har också svårt att få nått vettigt gjort när jag väntar på nått så där, eller ska passa en tid.
    Var nu försiktig med lien, den är inte att leka med och inga djur ska vara ute när man håller på heller, det är dödssynd på det här.

    SvaraRadera