måndag 30 juli 2012

Trådfästarmorgon

Ja, det ska ju göras. Och faktiskt så kändes det inte så betungande idag, jag gav mig på alla retfulla trådändar med samma kraft och mod och fart som värsta os-deltagaren och swoooosh (nästan) så var det klart. Mest trådar var det på de här små barnvantarna som jag stickade igår kväll:



Fördelen med sådana här alldeles vanliga självmönstrande sockor är att om man bara har lite flax och det inte är några knutar på garnet så blir det bara två tåtar att fästa...



Nu har jag egentligen bara en stickning igång, det är den där blå tröjan om ni minns den - det är knappt att jag själv minns den och lika bra att den inte blivit färdig för den var ämnad för en solig sommar. Det är en rätt mysig känsla att ha hela fältet fritt - vad ska jag starta upp? en sjal? fler sockor? vantar? Garn finns... :-)

Just som jag skrivit det lyfte jag blicken lite till hälften och såg...


... överst i handarbetskorgen. Blä då. Ensamma vantar, stickade i hast inför utställningen förra året.  Borde väl sticka makar åt dem, men frågan är ju om jag ens kan, för jag minns inte hur jag gjorde dem. Aldrig aldrig sticka EN vante.

En annan bra fråga är vad jag ska tro om vädret, skall jag rusa ut och köra sista grundmålningen på bänken, eller kommer det regna inom en halvtimme? Kanske ställa cykeln på gräsmattan och bänken under cykeltaket? Ack vad jag är resolut och beslutsam... ändå sitter jag här och babblar...

Som jag sagt förut hängde det en korg i den nytapetserade hallen när jag flyttade in. Den är väldigt praktisk att slänga nycklar och plånbok i. Men den är lite trasig. Jag har letat efter något gulligt att ersätta den med, tänker mig något i vitt, lagom stort, men hittar inget jag faller för. Så nu är frågan, skall jag kanske i stället försöka laga den här och gulla upp den lite. Hm... the pressure... of an answer...


2 kommentarer:

  1. Kanske du ska sticka ett ytter fodral och sy nått till insidan i ett starkare tyg pimpa med nått virkat på handtagen.
    Barnvantarna var så söta och de ser så mjuka ut. Vad hade du för garn?

    SvaraRadera
  2. Åh jag blir grön av dina fina vantar och sockor. Just nu är det så mycket annat som ligger på "måste"-listan så det blir ingen tid vare sig till stickning eller fästa trådar. Jodå, jag har en liten tröja i OS-soffan på kvällarna och det ska bli nåt till lilla barnbarnsbarnet - i merino-silke. Endast det bäst är gott nog...

    SvaraRadera