onsdag 25 juli 2012

Skogspromenad

Igår lullade jag kring i skogen ganska länge. Såg Skogsmulles hydda på avstånd mellan träden...

... och blev riktigt besviken när jag insåg att det bara var en rotvälta. Tänkte ut ett sätt att lösa arbetslösheten. Om vi som lider av VSL (världens sämsta lokalsinne) fick en licens, en sorts förtur på att plocka svamp och bär som frodas precis intill skogens autostrador så hade det varit bra och möjligen en bra besparing för samhället (vad kan det kosta att leta upp mig om jag går vilse?). När jag tänkt ut det kom jag på att det förstås skulle vara svårt att följa upp en sådan lag, och det är där arbetslösheten kommer in. Tänk så mycket folk det skulle behövas för att patrullera skogsvägar och stigar. Nu måste jag bara tänka ut varifrån pengarna ska komma.

En svamp hade sparats intill stigen, men den fick stå kvar för jag tyckte inte den såg ut som en kantarell.

Det är den till vänster som är svampen.

Nåja, jag fick faktiskt en liten skörd kantareller till lunch och blåbär till efterrätt. Och en liten bukett vackra blommor. Dessa plockade jag dock inte:

Fick ta min syster biologen till hjälp, det är tallört. En av få parasiter i våra skogar, den har inget klorofyll. De gjorde ett märkligt intryck på mig, de ser ju ut som blommor, men av "svamp-material", och sjukligt vita.

Finare färg hade lingonen...

... och det här röda gräset...

Det var helt enkelt härligt i skogen. På den här bilden finns det en vacker fågel, men den syns inte - det är ändå en rätt fin bild tycker jag.

Konstigt det där med lokalsinne. Den här biten av skog som jag gick i igår är inte så stor, men jag kan lova att jag skulle kunna gå runt runt i mitten av den och aldrig hitta ut. När jag går på skogsvägen kan jag i mitt sinne känna väldigt tydligt att jag går mot hästhagen till, men jag kan lika lätt känna att jag är på väg åt andra hållet. Hur kan man vara så helt utan riktning, liksom? Nåja, huvudsaken är väl att man är medveten om det. Ge mig några år så kommer jag nog känna den här skogsbiten och våga mig flera steg från stigarna.

2 kommentarer:

  1. Kanske du ska önska dig en kompass kanske? Då vet du ju vart norr o söder är i alla fall, :).
    Den där tallörten såg märklig ut, lite liljekonvaljsaktig men ändå inte.
    Vi hittade inga kantareller igår, inga blåbär heller om jag ska vara ärlig, märkligt tycker man när alla pratar om det redan. Kanske man ska gå när det är dager och inte skymning , tror du det hjälper?

    SvaraRadera
  2. Tallört hittade vi en gång på vårt före detta kantarellställe, himla skum växt! Inte så värst vacker!

    Känner igen mig i beskrivningen kring att hitta och så, kan undra om det är genetiskt! :-)

    Skogsmulles hydda ser lite ut som ett björnide, också. :-D

    Underbara skogsbilder, verkar som en skön promenad!

    SvaraRadera