tisdag 24 juli 2012

... men idag!

Det blev inte så mycket stickat trots allt, igår...

... det kom ett paket, tack igen syrran! :-) och brevbäraren var inte han som ville fika med mig utan pappan till en av sönerna, så vi talade en lång stund om ungar, tonåringar och någorlunda vuxna söner.


... men det blev ingen blockning igår ändå, för jag fick ett annat problem. Hm, får nog fundera lite på bästa sättet att göra detta, behöver ju egentligen inte ha mattan hel under hela sjalen, väl. Eller ska jag blocka en bit i taget, och i så fall ena sidan i taget eller halva på höjden?  Den gröna tråden som skymtar på bilden har jag trätt i efter att ha läst ett tips om hur man kan får en sjalkant rak. Egentligen hade de använt en tråd längs överkanten, men det måste ju funka som ryggrad också tänker jag. Till råga på allt är jag lite osäker på vilken form den ska ha, sjalen. Om hela det bubbliga grönkålsliknande ska kunna blockas ut ordentligt är det nog lite som på bilden som gäller, inte rak överkant. Kanske till och med ännu mer uttalat som en haklapp.


Undrar vad jag gjorde egentligen, igår? Eldade liten brasa, tittade på regnet (7 mm kom det), satte etiketter på gamla inlägg, åt? antar jag. Jo och så blev jag förälskad i en sågbock av stål, lätt och fin och ihopfällbar och med taggar i greppet så att stammen man sågar ligger stadigt och bra.

Klockan 11 påstås jag ha 21 grader varmt och sådant här väder:
Ok, solen, du har en halvtimme på dig. Det är förvånansvärt milt ute kände jag nyss när jag var ute och tömde regnmätaren, himlen är vit men faktiskt med små tendenser till blå sprickor. Kanske faktiskt blir fint.

Tror jag ska stoppa en plastpåse i fickan (om jag hittar kantareller) och knata ut i skogen en sväng.

1 kommentar:

  1. Du får ta din matta under armen och komma hem till mig, tillsammans förfogar vi då över TRE mattor! :-)
    Jag brukar se till att få överkanten blockad och "mittsömmen, men din sjal behöver nog omsorg hela vägen runt...
    Såga vet är inte roligt men med bra sågbock går det i alla fall lättare!

    SvaraRadera