torsdag 19 juli 2012

Klar för blockning!

983 maskor att maska av var seeeegt, men nu är det gjort. Ska ta en tur till affären och passa på att köpa mer knappnålar för blockningen - så här ser min Aeolian Shawl ut oblockad i alla fall.Väldigt bubblig, ska bli spännande att se hur det går att blocka. Det är min största sjal hittills så jag är fasligt stolt i alla fall. Stickad i entrådig ull, mer skogsgrön än på bilden. Mönstret var lättstickat - nästan alla varv var lätta att få in rytmen på så att jag inte behövde titta i mönstret hela tiden. Två eller tre mönstervarv kändes alldeles omöjliga att komma ihåg - men det kan ju förstås också bero på att jag var extra trött just den gången eller så.

För övrigt har jag haft äldsta sonen med sambo här i en vecka och det var så roligt. Känner mig en smula övergiven nu när de åkt igen... De var också gulliga nog att hjälpa mig städa gamla lägenheten, så igår lämnade jag till slut ifrån mig nycklarna. Det är lustigt det där, jag tyckte inte att det tyngde mig att det skulle göras - men ändå var det som om ett ton med sten trillat av mig när jag trippade ut från hyresvärdens kontor igår.

Jag har, lite i taget, sågat ned ett dött fruktträd...

... så nu har jag en rejäl hög att ta itu med - terapi, träning och trivsel blir det av att såga ved...

Kompostlådan är på plats och jag fick två hinkar halvklar kompost med många goa maskar från en kompis igår. Blir mumma för vinbärsbuskarna så småningom. Ingen har varit snäll mot dem på länge, tror jag, så det blev inte så mycket bär i år - men nästa!

Och så planterade jag sommardahlior i en stor blå kruka nere bland vinbärsbuskarna. Det var så fint med en färgklick. I säkert nästan en vecka, tills något hungrigt rådjur hade hittat dem och bara lämnat kvar några pinnar... :-)

1 kommentar:

  1. Sjalen ser ganska fantastisk ut i oblockat skick, som ett jättestort kålblad... ska bli spännande att se hur den blir!

    Man vet aldrig vilka växter som blir uppätna och av vem och vilka man får behålla, jag håller tummarna för att dahliorna smakar illa för alla!

    SvaraRadera