fredag 27 juli 2012

jag kom, jag såg(ade), jag segrade

Proppad med stärkande må-bra-hormoner efter foto-passet med sjalen och peppad av Rosenvantes kommentar tog jag ett stadigt tag i min lilla blåa såg och gav mig beslutsamt på trädstammen. Ytterligare kraft  fick jag när jag insåg den övre biten faktiskt rörde sig lite lätt när jag tryckte på den... och jag vann. Skam den som ger sig. Har sågat lite varje dag, i ganska många dagar.

 Så här såg den ut när kronan var nedsågad...


 ... och här har övre delen fallit!


Fick såga från flera olika håll för sågen var ju lite för liten liksom. Börjar också få in knycken när det gäller att hugga ved. Man kan inte vara lite artig och försynt, utan det gäller att klämma i med allt man har som om man verkligen verkligen vill FÖRGÖRA klampen.


En svårighet är att sikta med yxan, det blir gärna ett helt randmönster när jag kämpat en stund.

Det ska erkännas att både vedhuggning och vedsågning är o-bra för min nacke, så jag får ta korta pass. Jag hittar också sätt att minska belastningen, det handlar en del om kroppsställning och att liksom slappna av i nackområdet/huvudet. Och så sågar jag vartannat vedträ med höger och vartannat med vänster.

Nu funderar jag på om stubben kanske fortfarande är lite för hög...

5 kommentarer:

  1. :) Jag visste det, att du skulle vara envis och lyckas.
    Jag tycker det är fint med höga stubbar, man kan använda dem som pall, blomhylla eller fikabord. Vi har en stor ask på tomten som är ganska skabbig nu och när den ryker då ska jag ha det som ett bord för blomster eller om det går, fikabord.
    Bra att du kan använda båda händer när du sågar, jag är tyvärr så högerhänt så jag kan inte göra nått med vänster. Sen att du hugger ved är ju imponerande också, jag överlämnar glatt yxan till Stempenn, gäller även motorsåg, såg, borr och ja allt sådant om jag ska vara ärlig. Men i gengäld tar jag dammtrasan för honom, bra fördelning tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Jag har också sågat en del det senaste, en väldigt stor syren är nu rätt mycket mindre, det är kul men jobbigt! Sjalen blev föresten jätte fin!

    SvaraRadera
  3. Bra gjort! Det är roligt att göra lite storverk men själva vedhuggandet och sågandet tycker jag är tråkigt. Och tungt!

    (Bökigt att maila nu så: Tack för att du räknade och ursäkta för jag hade verkligen glömt! De 13 kan vi glömma helt och hållet!)

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat!
    Och visst växer väl musklerna. Glöm jympozzpassen :D

    Och du...vad snygg sjalen är!

    SvaraRadera
  5. Imponerande är bara förnamnet. Och stora töser kan själv. Men du måste vara rädd om nacken, den ska räcka till mycket:))

    SvaraRadera