söndag 29 juli 2012

Helt om bakfoten


Sockor och vantar stickar jag i princip alltid båda på en gång numera, med magic loop. Men en bit av hälen stickar jag först den ena sen den andra. Igår satt jag här och surade, det kom 19 mm (ett intet mot Göteborgs 30 mm på en timme, jag vet, men det kändes ändå lite som ett vattenfall) och om det berodde på vädret eller allt sågande - men huvudet var... äh, ja, ni förstår. Hur som helst, jag stickade en häl, och en till. Upptäckte att nr 2 hade blivit bättre fast jag tyckte jag gjort på samma vis. Repade upp första hälen och stickade om den. Upptäckte att andra hälen resulterat i att jag hade 4 maskor för lite - ganska mycket med tanke på att garnet är grovt och jag bara har 40 maskor allt som allt runt foten. Hm. Repade upp andra hälen och stickade om den.

Det är alltså så man gör för att få sticknöjet att räcka länge. Nu är jag någorlunda nöjd med hälarna, men det här blev nog en socka för någon med ganska stor storlek (39-40) men inte så bred fot som jag har. Snart klara i alla fall.

















Har påbörjat ett nytt projekt också. Den här har min morfar gjort.

Bänken alltså, eller ja, han har väl en sorts del i mig också förstås. Tyvärr for bänken lite illa på min balkong, så det där att ha den fernissad har jag lagt ned. Nu är den slipad och grundmålad, och nyss var jag ute och strök på ett lager grundmålning till på underdelen (återigen, jag pratar om bänken) så nu får det inte regna på några timmar. Funderar på att sätta upp en parkering-förbjuden-skylt men jag antar att flugorna inte bryr sig om sådana världsliga ting.

Min första tanke var att bänken skulle bli vit. Men nu när jag satt på huk och vevade på färg började jag fundera på ... blå? gul (ljust gul)? vit med små blomrankor längs kanten? vad tycker ni?



Slutligen,tillåt mig att presentera min petunia-stubbe! Hoppas att rådjuren inte gillar petunior.


4 kommentarer:

  1. Det blir fina sockor!
    Jag höll på mycket med en häl-variant (som jag numera nästan lagt ned....)och då blev det sådär, en häl blev bra, den andra sned, sedan blev den omstickade bättre än den första...

    Du har en lösfot, eller hur? Annars är jag grymt imponerad av din förmåga att stå på tå på ett ben uppe på bordet... :-D

    Morfarsbänken ser ju jättefin ut, vit med blomrankor, föreslår jag! Min har också farit lite illa men jag orkar inte göra något åt det just nu!

    Petuniastubben är ju perfekt! Häng lite ull i grenarna under så kommer inte rådjuren, du kan få av mig! Jag har balkongen full!

    SvaraRadera
  2. Jag gör hälar med korta varv, nästan bara, numera. Stickar liten kil (ökar 2 eller 3 maskor i var sida innanför yttersta maskan på undersidan) och sedan gör jag som jag lärt mig på Barbro Wilhelmssons sida. Snabbt, snyggt och smidigt.
    http://www.wermland.nu/Stickning/
    Istickad häl så som Dödergök gör är ju fiffigt för den är lätt att byta ut om det går hål, men jag trivs inte med den.

    Den som jag så smått börjat fundera på att ta upp igen finns också beskriven hos Barbro, min första nät-stick-guru! :-)

    SvaraRadera
  3. Ursnygga sockor, men vet du? jag sitter o funderar hur du stod när du fotade de där sockorna med foten uppe på bordet.
    Det låter trevligt med blomranka på bänken. Annars är det svårt att veta vad som passar tycker jag, vitt går ju alltid hem.
    Petuniastubben blev ju jättefin, vi håller tummarna att den får vara ifred för rådjuren.

    SvaraRadera