söndag 22 juli 2012

Fötterna på bordet

Kalla fötter och het panna, är det vädrets fel? bra i alla fall att ha goa varma strumpor att dra på. De här blev färdiga nu. Vanliga sockor, stickade från tån med resår undertill och lite resårmönstring i skaftet. Jag hade ingen från-tån-beskrivning i tillräckligt tjockt garn så jag fick imporivsera lite. Hälen kunde varit lite smalare, men jag är rätt nöjd ändå.


Gick i alla fall ut och tog en dust med fruktträdsstubben. Det är inte precis en stubbe. Ännu. Den är två meter hög, ju, då är det väl inte en stubbe? Men det ska bli, jag har börjat såga av den i midjehöjd (min midja så klart, trädstackaren har ingen) men det är fasligt långt igenom.

Sen sågade jag mig i tummen, det var en smula onödigt kan man tycka. Det är ett så läskigt ögonblick det där när man inser att man gjort sig illa och kramar tummen i handen utan att våga titta efter om den sitter fast... fast sen måste man ju titta efter i alla fall. Nåja, det var inte så farligt och jag kunde konstatera att jag förmodligen som vanligt har ett riktigt höjdarblodvärde.

Nya projekt som jag inte riktigt har form för ännu är en ny plånbok, någon form av sol- och insynsskydd för stora vardagsrumsfönstret och upp-piffning av den trasiga korgen som så lägligt hänger i hallen för plånbok och nycklar. Samt en pärlsjal, ett par sådana här och ännu fler sjalar, bland annat Wilhelmina. Jag har också en träbänk att slipa och måla, ved som ska sågas och förstås alla röriga skåp (men dem kan jag ta till vintern).

Tre gånger har jag varit på Biltema och kommit därifrån med allt från en luftavfuktare till cykeldäcksventiler men ingen hoppa-hage-matta - men i fredags köpte min trevliga svåger en på ett annat Biltema och min trevliga syster postade den så jag ser fram emot postens ankomst i morgon. Då ska jag blocka Aeolian.

Glad att jag klippte gräset igår, det är ju full storm här igen idag. Igår var det skönt - lagom soligt och vindigt. Jag sätter spaken på haren (det är en snigel i andra änden (nej, jag skämtar inte)) och så skuttar jag fram bakom gräsklipparen med långa benet före, sjungande och nöjd. Det blir en rätt ok klippning på lite drygt 1,5 timme. Rätt ok träningspass också.

1 kommentar:

  1. Trädgårdsarbete tränar muskler man normalt sett inte visste att man hade, det vore något för gymmen att ta efter!
    Dumt dock att arbeta på egen hand, särskilt tummen är bra att ha vid stickning!
    Bra att du håller mamma informerad, jag ska skicka kort ifrån Bergen har jag tänkt men det kommer väl fram efter oss...

    SvaraRadera