måndag 14 maj 2012

Varning för bedrägeri på Blocket

Det slog mig att ju mer det skrivs om de här fula fiskarna, ju svårare blir det för dem att hitta folk som nappar. Alltså ska jag nu berätta att jag har en  köksmöbel  till försäljning på Blocket (visst är den fin :-) - vald med omsorg men den kan tyvärr inte få följa med mig nu). Ingen vill köpa den. Än i alla fall. Men igår så fick jag en kort fråga, på engelska. Uhu, det var längesen jag använde det språket i tal eller skrift så det gnisslade betänkligt när jag drog igång hjärncellerna, men jag svarade efter bästa förmåga.

Som svar på detta kom ett underligt mail från någon som påstod sig vara marin-ingenjör och som sa sig vara på en båt i Bermuda och därför omöjligtvis kunde komma och titta - men han ville ha möblerna och skulle betala via PayPal om jag skickade min PayPal-adress. Det stod också att han skulle betala alla avgifter och skicka något fraktbolag att hämta möblerna.

Min panna rynkades bekymrat över detta svar, det verkade ju väldigt konstigt, väl? Först VILLE jag tro på det, men rätt snabbt började jag googla och hittade mycket riktigt en del om detta sätt att försöka lura folk. Mailet man får inleds ofta: "How i wish to come and view what am buying" och innehåller också ".I would want you to know that i will be paying you the sum of" samt "I would like you to know that after i make the payment.Don't worry about the pick up i will contact a Private Courier Service. "

Det som sedan händer är, om man nappar, att man får ett bekräftelsemail från PayPal - dvs, det är falskt, men tydligen mycket skickligt gjort. Sedan kommer "köparen i Bermuda" att få lite problem med fraktbolaget och vill att man ska betala dem 10.000 i förskott, till ett konto i någon utländsk bank - han ska givetvis ersätta det senare... Och så hämtas varan/bilen/motorcykeln snabbt, man har betalat ut 10.000 och naturligtvis inte fått ett öre.

Såna skitstövlar. De kan väl åtminstone variera sig lite och åka båt på andra ställen än just Bermuda. :-)

1 kommentar:

  1. Bra att du varnar så här. Själv råkade jag ut för ,kanske inte rent bedrägeri, men en sjuk människa via Blocket när jag köpte min Brother. Allting saknades för att kunna sticka och hon hävdade att allt var nerpackat. Jag fick köpa nya prylar för 8000:-. Bad Brothershopen skicka henne faktura men då fick hon för sig att jag köpt till mina andra maskiner. Hade jag skickat tillbaka så hade hon hävdat att jag hade behållt det som saknades...Då var jag nära gränsen! Hon skrev sen på sin blogg att såna som jag borde utrotas från jorden...

    SvaraRadera