torsdag 22 mars 2012

Peang, syster!

Tack för råden om tvättmaskinen! F3, det visste jag sen förut, betyder att den inte kan tömma ut vatten. Kollade lilla luckan vid vattenpumpen igen och hittade då den här:
En knapp som varit fastsydd med ullgarn. I vad? Jag känner inte igen varken knappen eller garnet. Hårstråna som syns är väl mina, dem står jag för.

Trodde att nu var biffen banan och startade glatt en ny maskin tvätt... som stannade med blinkande F3. Men vad i hela ####@@##¤¤... Denna gång lyckades den inte ens tömma lite vatten så jag fick tömma den manuellt. Det är faktiskt inte alls kul, man får inte plats med något stort kärl under tapp-pipen så man får försöka skruva ur filtret lite lite så att man kan kontrollera utflödet och tömma byttan mellan varven.  Inget nytt i vattenpumpen. Skruvade isär avtömningsslangen i sina beståndsdelar, mer eller mindre, och fick ut:
... en liten bit mjuk plast, kanske 3x3 cm. Tyckte mig se något mer därinne i slangens dolska mörker och försökte med...
skruvmejseln, och...
 grillspett, och ...
grilltång. No luck. Med hjälp av en sorts knölande av slangen lyckades jag få den där saken närmare öppningen och fick till slut ut den med hjälp av...
 ... japp! en virknål! Tur man är en handarbetande kvinna med livlig fantasi. Det jag fick ut var inte en knapp, som jag hade trott, utan en sådan här strumpklämma:

Och nu, mina vänner, nu fungerar tvättmaskinen igen! Personligen tror jag att det var den lilla plastbiten som energiskt, och möjligen med strumpklämman till hjälp, täckte för slangens öppning.

Nu har jag bara några funderingar. Var kom knappen ifrån? Och om jag nu sparade 900 kr på att fixa det själv, är det då att betrakta som "pengar över" som man kan få köpa garn för :-), eller måste jag se dem som bara sparade? Konstaterar också att jag lyckats förändra mitt belöningssystem en smula, för bara några månader sedan skulle jag sagt att jag var värd godis, nu säger jag att jag är värd garn. Slutligen: jag får nog börja se över min tvätt lite noggrannare innan jag hystar in den i maskinen.

4 kommentarer:

  1. Min kunskap kostar 450kr, var vänlig att för över dem på mitt konto på direkten så jag kan beala min reparatör, hehe... Jag tycker absolut att du ska köpa garn för pengarna!! Fint garn du hde fått hem häromdagen, bliv inte alls avis!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Fast jag kan ju säga att det var tur att det inte var innanför trumman som mina hinder satt för jag kan inte se hur jag skulle kunna komma åt dem där, ens med virknål :-)

      Radera
  2. Självklart ska du köpa garn för dina insparade pengar. Duktig kvinna reder sej själv!
    Roligt att du vill vara med i min utlottning.
    Alltid roligt att hitta till nya (för mej) bloggar.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera