fredag 16 mars 2012

Någon som vet namnet?

Ojoj, tjejen med köpstoppet (nåja, köp-uppehållet) spontanköpte garn och några krukväxter igår... Jag alltså. Jamen alltså, det var ju en murgröna, som ökar luftfuktigheten i lägenheten och en bromelia som käkar koldioxid på natten och levererar syre. Så det var ju helt enkelt hälsobefrämjande alltihop. Jag har alltid trott att krukväxter alltid åt koldioxid och släppte ut syre, men på natten gör de inte det - utan tvärtom! har jag lärt mig nu. Vissa krukväxter kan göra någon sorts omvänd syntes på natten och fortsätta släppa ut syre och sådana bör man ju ha i sovrummet. Aloe t.ex, novemberkaktus och ja, bromelia.

Men så fanns där en tredje en som jag köpte för att den var billig och söt. Ingen namnskylt. Någon som vet vad den heter?



Idag har jag städat och handlat mat. Det kommer komma hem söner i spridda skurar under helgen och jag har inte riktigt blivit klok på hur många måltider jag ska åstadkomma, så jag köpte lite av varje. Skönt man har frys.

2 kommentarer:

  1. Men fick vi inte se garnet?
    Bromelia, det var längesedan jag hade en sådan! Borde kanske införskaffas.

    Ingen aning om den andra men frodig och fin ser den ju ut att vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, ni ska få se - men jag spontanköpte på nätet så det får komma hem till mig först! :-)sjlv blev jag väldigt förvånad när jag såg bromelian, för jag hade blandat ihop det med en annan växt med blå blommor - brovallia kanske den hette? Jaja.

      Radera