tisdag 28 februari 2012

Självbevattning

Min termometer på skuggsidan visar 11 grader varmt! naaaaajs! Kan konstatera att jag nu får sägas ha överlevt ytterligare en vinter utan att köpa ny kappa. Den stora frågan är om jag med en rask gest ska göra mig av med eländet nu, så jag blir tvungen att "få" en ny till hösten :-)

Tog några bilder av min självbevattningsvariant igår. Har inte hittat på det själv, men det är kanonbra, man kan resa ifrån sina växter och de blir inte utsatta för någon nyckfull vattning. Och det är inte dyrt, som ju självbevattnande krukor är.

Som "vekar" använder jag gamla nylonstrumpor, ett plagg som jag använder en gång vart annat år ungefär så det gör inget att jag klipper sönder dem. Men vad som helst går nog bra, bara det är bra på att leda vatten. Jag klipper remsor som jag lägger i blöt så de är ordentligt genomblöta när jag planterar om.

Trä en veke genom ett av hålen i botten på krukan och håll fast med stadig tumme:

Lägg ett lager jord i botten, vik in veken över jordlagret och fyll på med lite mer jord. Plantera sedan som vanligt.

Slutligen, ställ krukan på något i ytterkrukan. En kapsyl, en gammal modell-lere-form, en liten upp-och-nedvänd kruka - vad som helst går bra, det viktiga är att krukväxten inte står i vattnet utan ovanför och att bara veken hänger ned.

Man kan förstås ställa växten på ett lager småstenar eller lecakulor, och leda ned veken till botten men nackdelen med det är att man inte kan se så lätt om där finns vatten.

Det finns nackdelar med den här metoden. T.ex behöver man högre ytterkrukor för plantorna. En annan är att plastkrukor sällan är flata undertill, vilket innebär att om man ställer dem på en kapsyl vill de gärna halka lite på sned. Det man behöver, och jag har inte kommit på den allra bästa prylen ännu, är någonting som är någorlunda brett (en vridkapsyl är lagom hög men för smal, ett plastlock från juiceförpackning är bred och bra men inte hög nog) så att krukan stöds långt ut åt sidorna.

Men fördelen överväger, tycker jag!

6 kommentarer:

  1. Min första tanke när jag fick syn på bilden är vad är detta för äckligt!?! Men när jag hade läst så va det ju inte så äckligt, bra ide, min blommor skulle må bra av lite självbevattning för av mig får de inte så mycket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja, jag tänkte faktiskt det själv - "ska jag verkligen ta med den bilden för den ser rätt äcklig ut". Skulle kanske haft en blombild överst i stället. :-)

      Radera
  2. ...ser faktiskt ut som ett gäng daggisar, tänkte att du börjat meta...;)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) där känner jag nog en viss släktskap med lille Pelle på Saltkråkan: skulle nog kunna sitta i godan ro med ett metspö, men sätta på mask eller ha ihjäl fisk... nja.

      Radera
  3. Men det där var ju både fiffigt och billigt!

    SvaraRadera