fredag 24 februari 2012

Provlappar

När jag tröttnade på icord-avmaskningen igår roade jag mig med att provsticka tunt bomullsgarn, vävgarn. Man skulle kunna testa hur många olika varianter som helst, genom att också variera stickorna - men jag orkade inte lyfta på rumpan utan stickade alla tre med samma stickor, nr 3. Överst med en tråd, sedan med två och slutligen då med ... fem! nej, tre alltså, men det verkade så tråkigt när jag nu skulle skriva det.


Med en tråd skulle man kunna sticka en spindelvävstunn festsjal, med tre trådar kunde det nog bli en fin sommartopp.

Blev lite inspirerad igår när jag råkade börja titta på sjalnålar på nätet. Hm, tror jag ska göra en egen och kanske har jag några små idéer... vi får se. Och när vi får se får ni se också. Kanske.

För övrigt fick jag bekräftat att det är vår - de sa det på tv så det måste ju vara sant. I Bohuslän har medeltemperaturen de senaste sex dygnen varit över noll grader och då är det vår. Bohuslän först ut i år. Jag ska strax knata ut i solen, men först kan jag meddela att jag börjat omplanteringen av krukväxterna. Hög tid, för saintpauliorna har knoppar. Jag tycker inte det är sjukt tråkigt att plantera om dem - men jag avskyr verkligen det där att det blir jord överallt. Men visst ser man att de är glada?

3 kommentarer:

  1. ...ja vårluften är verkligen ljuvlig. Och var rädd om dina provlappar, kolla min blogg
    Ha det skönt i solen!

    SvaraRadera
  2. Jäsingens vad med krukor! Men, ja, de ser jätteglada ut!

    Mina rutor är i princip lätta: lägg upp ojämnt antal maskor, mins de tre mittersta med en döhpt på räta varv. Spara sista maskan utan att dra igenom. Plocka upp längst kanten för att göra nästa ruta och/eller lägg upp. Kul är det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, låter kul! OCh käckt att lägga upp mot förra rutan.

      Det är bara ungefär en femtedel av mina krukväxter - men skönt att ha börjat i alla fall, och de är ju små...

      Radera