måndag 6 februari 2012

Kassa kassar eller pösiga påsar?

Inspirerad av Emmy stickar och eftersom min symaskin ju fungerar igen (tack vare min underbara granne som inte bara tog med den till grannstaden och lämnade in den utan dessutom löste ut den när den var klar och levererade den på min tröskel - kan man ha en bättre granne?) fick jag för mig att jag ska ha en speciell kasse för biblioteksböcker. Den blev jag rätt nöjd med.





Sydde en liten ficka för lånekortet inuti. :-)

Glad över detta sydde jag en projektpåse. Det är en slöjdpåse, fast för stora barn. Det händer ju att jag åker tåg i många timmar eller är bortrest och då kan det vara bra med en påse för stickningen. Liten extrapåse fastsydd inuti för garnnystat. Hm. Den här blev jag inte så nöjd med. Den är för stor, om inte annat. Får nog tänka lite mer.


Jajamen, det är Haruni-sjalen som skymtar - den framskrider lite sakta ur stickorna. Det är, hittills, ett "snällt" och lättstickat mönster tycker jag.

Största bedriften idag har annars varit att byta gardiner. Jag är ingen vän av stora gardinuppsättningar för jag vill ha in ljus och luft, men små kappor gillar jag. I advent känner jag mig så lycklig när jag hänger upp röda gardiner...
Jul...
... byttes mot vår och jag blev nöjd...
... nöjd...

... missnöjd ...

... nöjd!
Så ljust och skönt här blev. Den jag blev missnöjd med är för kort. Ser lite småfånig ut faktiskt, men den får hänga där ett tag så ser jag den inte sen. Eller tar ned den.

För övrigt har de till slut efter två dygn lyckats släcka branden i sonens hyreshus, men säger att han kan räkna med "en till några" månader innan det går att flytta tillbaka. Jag laddar för att hjälpa honom när han får komma in. Blir nog inte så kul. Bitvis äckligt (tänker på maten i kyl och frys som varit utan el...), bitvis sorgligt (vad har röken gjort med hans cello? min gitarr? prylar som tv och dator?). Kläder kan man tvätta många gånger, men soffan är antagligen körd. Nåja, det är världsliga ting, men tröttsamt.

3 kommentarer:

  1. Så många fönster du har! Jag tycker att det blev fint alltihop, även den du är missnöjd med. Du är nog mest ovan! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Ja, jag märker det mest när de ska putsas eller gardinerna ska bytas - sju stora och tre små fönster har jag! Än så länge... kikar efter något med färre fönster så att säga.

      Radera
  2. Jag tycker du är speciellt kreativ som gör en kasse för enbart biblioteksböcker. Varför har man inte tänkt på det?

    SvaraRadera