måndag 9 januari 2012

Suveränt

För att vara en person som "aldrig vinner" tycks jag vinna "i ett kör". Jag vann ju garn hos Johan stickar i höstas (kan inte se att jag lagt in bilden på vad jag köpte - och nu hittar jag inte bilden... sorry, återkommer) och idag när jag lite sur och lite försenad trillade ned vid datorn hade jag fått mail att jag vunnit en utlottning av proteinbars hos Malin i form . En låda av vardera smaken red berries, orange, dark chocolate och caramel!

Sedan kom veckans extrautmaningar i Let's kick it och en av dem är att avstå från allt sött denna veckan - perfekt för mig som verkligen kämpar med det. Hade stunden innan helt resolut hällt ut resten av sirapen i vasken... Jag brukar aldrig ha socker, sirap eller vitt mjöl hemma, men till jul är det ju en annan sak.

Humöret steg brant av detta får jag erkänna! :-)

5 kommentarer:

  1. Härligt att du blev på bättre humör! Hoppas det smakar :)

    SvaraRadera
  2. Om du vill leva hälsosamt och sluta med socker så gör du dig en otjänst med dessa barer. Enligt innehållsförteckningen innehåller de socker, och 55% av energin kommer från kolhydrater - de kommer att göra att ditt blodsockret först stiger i höjden för att sedan sjunka dramatiskt och det i sin tur leder dels till att du blir mer sötsugen, och riskerar att äta mer, dels till att insuliniblagringen ökar, det vill säga du löper större risk att gå upp i vikt och då inte genom att få mer muskelmassa utan genom att öka andelen fett på kroppen.

    Det är fullt med sådana här bluffprodukter som faktiskt försämrar utsikterna till ett hälsosamt liv och det gör mig ledsen.

    SvaraRadera
  3. Jodå, jag ser att de innehåller ca 3 g socker och 4 g sötningsmedel per bit, men vad jag kan utröna är det ungefär att jämföra med en halv banan? Väljer man t.ex Nutrilett i stället så innehåller en bit lite drygt 12 g socker. Sen strider ju de lärde om det där med sötningsmedel och fruktsocker jämfört med sackaros (vanligt socker) men oavsett vem man tror på kan väl inte en sådan här bit strax efter träning vara en sådan fullständig katastrof?

    SvaraRadera
  4. Känn efter hur det funkar för dig. De som är känsliga för socker och sötade produkter kan få hela viktminskningen sabbad av en sådan här produkt, men hur du funkar kan ju bara du veta.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag gick just och tänkte det på dagens promenad, att jag betraktar den som en godis och känner efter hur det funkar. Viktminskning? nej, jag försöker inte gå ner i vikt, är precis lagom som jag är - jag vill bara må så bra som möjligt och undvika att gå upp i vikt. Jag äter en medicin som gör mig hungrig, jag kallar den för förtjockningsmedicinen, så jag försöker hålla lite extra koll...

    SvaraRadera