tisdag 31 januari 2012

Projekt kappöverlevnad - klart

Ska jag erkänna det där om kaffet? hm. Ja, vi kör på det. Jag läste någonstans att man kunde gnugga svarta kläder med kaffe för att de skulle återfå svärtan. Svarta kläder, alltså, annars är det inte så stor idé. Kom på mig själv med att nästan smyga omkring här hemma när jag tog itu med den delen av det här projektet, lite generad liksom. Inte visste jag riktigt hur jag skulle göra heller, men tänkte att det är väl bara att... tja, försöka. Så först gned jag de mest blekta ställena med morgonens kaffesump. Uppmuntrad av resultatet bryggde jag en halvliter starkt kaffe, stoppade kappan och kaffefiltret i tvättmaskinen. Kaffefiltret knöt jag förstås in i en nylonstrumpa först, annars hade det nog inte blivit så roligt. Sedan hällde jag kaffet i maskinen samtidigt som den fyllde på vatten. Och ja, knallsvart är den inte men betydligt mer sting i svärtan och färre ljusa ställen. Succé!















Blixtlåsproblemet har jag löst genom att sy fast två band precis nedanför blixtlåset. Väl ihopknutet och med den yttre knappen knäppt bör det avlasta blixtlåset från rycken när jag kliver fram med energiska steg eller vårdslöst slänger mig in i bilen eller så (kappan ser väldigt blekt ut på de här bilderna, men det är blixtens fel).

Och så sjalen...

Inte särskilt bra bilder, men nu kan jag nog känna mig nöjd resten av den här vintern.

För övrigt vann jag tröstpris i Let's Kick it - jag vann en matbox från Frozzypack! Så roligt! Jag tror det är en matlåda som håller maten kall i många timmar - man fryser locket.

3 kommentarer:

  1. Alltså helt seriöst, menar du att det fungerade med kaffe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) visst låter det helknäppt? men å andra sidan, spiller man kaffe på en vit tröja så vet man ju att det kan vara svårt att få bort fläcken... Det beror antagligen en hel del på vilket material det är också, men ja, jag tycker nog att den blev en hel del mer svart igen.

      Radera
  2. Aldrig hört om att man kan svärta svarta plagg med kaffe, att du vågade!
    Din sjal blev verkligen fin.

    SvaraRadera