måndag 9 januari 2012

Garn, garn, strålande garn!

Lite skamsen över att jag inte har visat vad jag köpte för min vinst hos Johan i höstas. Det har ju gett mig, och kommer att ge mig, många glada stunder. Först att vinna! sen att sitta där och välja och vraka hos Torgstenen, nu att ha dessa fina garner och slutligen att sticka av dem.

Det blå-vita är mina tovade sockor, blev ett par tovade vantar också. Av det tunna vackra garnet till höger i bild ska det bli en aeolian shawl, eller möjligen en torreyana shawl. Det pastelliga är mjukaste alpacka och jag har tagit lite av det till halvvantar till mammas kalla händer. Tack igen, Johan!

Idag kom också garnet till laptop-fodralet. Det ska bli... dadamdadamdadam - rosa! Tänker mig en rad blommor nedtill men trodde jag beställt två nystan av det ljusa så vi får se vad jag hittar på. Största frågan nu är väl hur mycket större jag ska sticka, ska jag räkna med en minskning på 30%? Hmmmm... Jaja, i värsta fall kanske det kan bli ett fodral till min telefon i stället :-)


För övrigt snöar det. Gäller att hålla ögonen intensivt uppspärrade idag och i morgon för sedan ska det bli varmt och då försvinner det väl.

4 kommentarer:

  1. När jag stickade sittunderlag så la jag upp 80 maskor på 5,5 och stickade 60 varv. Efter tovning i maskin med handdukarna blev det ca 40x35 cm.Fast alla tre blev liiite olika!
    Aeolian är så fin, tänkte rätt mycket på den ett tag!

    SvaraRadera
  2. Jag tovade i 60 grader. Eventuellt kan man kanske göra det i två steg, testa hur set bli i 40 grader och sedan dra på med 60 om det inte krömp tillräckligt?

    SvaraRadera
  3. Undrar om detta är bästa sättet att kommunicera? :-D
    Minns inte hur det var...men misstänker att de 80 maskorna blev 40 cm... men som sagt, minns inte riktigt. Du kunde provsticka en som är 10 maskorx10 rader och tvätta den?! Då får du typ en mätlapp!

    SvaraRadera
  4. Massor av härliga garner!
    Jag har också maskintovat lite vantar och sockor, jag fick tvätta 2-3 gånger i 40grader innan jag blev nöjd.

    SvaraRadera