söndag 4 december 2011

Inspirerad

När strömmen går kommer jag alltid på en massa "alternativa" sysselsättningar, som alltid visar sig ogörliga eftersom jag av någon anledning tror att ugnen, dammsugaren, lampan i förrådet, tv:n (!!!) eller symaskinen funkar utan el. Det är ungefär detsamma nu - efter att inte ha använt min symaskin under säkert ett helt år fick jag ta fram den för en beställning och den gick sönder. Så nu har jag tusen briljanta idéer om vad jag ska göra med tyger som ligger i skåpet och tyger som jag inte äger (ännu).

Kort sagt, fina planer som involverar symaskinen. Men den är trasig. Trasig, trasig, trasig. (Ni har väl hört den radioreklamen? frun säger något om heltäckningsmattan och maken (Robert Gustavsson har jag för mig) svarar att "det är inte en matta, det är möggel! Möggel, möggel, möggel." Hrm.)

Jajaja, den ska få komma till symaskinsdoktorn, men det är 8 mil bort och dessutom kan jag med nuvarande rygg inte ens flytta in den i skåpet utan den står och glor på mig varje gång jag hasar förbi på väg ut i köket.

Men jag har en plan för det också, faktiskt. Den ena sonen bor i rätt stad, han kommer hit hem-hem i jul och resten kan ni räkna ut... Möjligt att jag får låna ut min bil för att planen ska gå i lås, men det kan det ju vara värt. Han vet inte om det ännu...

2 kommentarer:

  1. ...och har du en bra "doktor" så blir maskinen som ny. Jag hade en gång en Bernina. För att "bli av" med den fick jag helt enkelt låta bli att serva den. Men den användes under 20-talet år till både ytterkläder, kostymer och feststassar. Utan en enda av dagens symaskinsfinesser:))
    PS När en del fnyser lite åt maskinstickning så frågar jag om dom fortfarande syr för hand också... Maskiner är bra hjälpmedel!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är de! En annan älskad maskin är tvättmaskinen. Jag sitter just nu här med datorn i knät och tvättar en trasmatta... :-) Det är just en Bernina jag har och den är nog drygt 20 år och har fått just precis så där "mycket" omvårdnad så jag klandrar den inte att den halvstrejkar (tuffar fint på men drar inte fram...).

    SvaraRadera