onsdag 28 december 2011

Blommornas tid?

Urled är tiden som  alla säger när regnet öser ner och man kan plocka kantareller i december. Funderade lite på mina julblommor... Vi har den här märkliga tvillinghyacinten:



... en amaryllis som bara är en tvärhand hög och mest liknar en knippe (vackra!) tulpaner...

... och hur konstigt är inte det här då?

...men det här ser ju normalt ut i alla fall, eller ja, SÅG normalt ut fram till eftermiddag/kväll på julafton:

I år låg det faktiskt paket i min julstrumpa på julaftons morgon också! Nu ska jag bädda ner mig i soffan med mina nya vetekudds-sockor och en mugg med chai latte. Igår när jag vaknade var väggar och tak i fritt spinn runt mig, så yr så jag mådde illa - det här blir migrän tänkte jag. Kylskåpet fullt med mat som jag lagat för att ta med till mamma: tyyyypiskt. Men sönerna tog maten och min bil så mamma fick sin födelsedagsmiddag, yrseln blev till huvudvärk (men inte migrän) som nu har blivit förkylning. Kraftfull förkylning. Skönt är det då med soffa, tv och varmt att dricka.

2 kommentarer:

  1. Men det är väl fiffigt med kort skaft på amaryllisen? Fantastisk slingerblomma, vad är det för sort?
    Här är vi alla krassliga, damerna mest, sonen lågvarigast och maken nyligast insjuknad!
    Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Jao, ganska käckt är det ju... fast jag fick ju inte använda mitt fiffiga amaryllis-stöd! och framför allt är det precis som om blommorna inte ens riktigt orkar upp ur skaftet. Hehe, slingerväxten är en korsning mellan gullranka och siden. Detsamma, krya på er!

    SvaraRadera