fredag 2 december 2011

Att klippa i nystickad tröja

Så här var det. Jag stickade bakstycket, sen framstycket och så sydde jag ihop dem med maskstygn (utan att ha avmaskat) och stickade halsringningen.

Sedan stickade jag båda ärmarna samtidigt runt på rundsticka.

Slutligen (trodde jag, ja!) sydde jag ihop sidorna på tröjan och sydde i armarna. Det blev knöligt och fult.

Tog ur ärmarna och försökte en gång till. Lika fult.

Först då insåg jag att jag stickat framstycket för kort, från armhålet och upp saknades ett helt mönsterpass, dvs 12 varv (och tröjan är stickad med stickor nr 4 så det var ju en bra bit).

Så då hade jag två olika saker att ta ställning till. För det första, repa upp halskanten och öppna axlarna och repa upp övre delen av framstycket ELLER klippa framstycket tvärs över och sticka till den saknade biten.

Det andra jag skulle ta ställning till var om jag skulle göra detta igår när jag ändå redan var sur efter en plågsam natt och hade grymt ont eller invänta en muntrare dag (och riskera att förstöra den).

Bestämde mig för att det var lika bra att ta itu med det eftersom dagen inte kunde bli mycket sämre ändå. Och efter viss vånda bestämde jag mig för att klippa isär tröjan.

På första bilden har jag plockat upp två varv med ett varv emellan på stickor. På andra bilden har jag klippt och pillat bort det mellanliggande varvet. Sen stickade jag de saknade varven och avslutade med att sy ihop de två framstyckesdelarna igen. Pust.


Så här blev tröjan:
Det hade onekligen gått fortare om jag haft huvudet med mig och stickat rätt från början, och jag får erkänna att jag inte kände mig särskilt tuff när jag började klippa i framstycket... Men det gick!

Och nu känner jag mig nöjd och glad och hoppas att sonen kommer tycka om sin nya tröja! Försökte fotografera den med mig inuti men jag nådde inte ut till kameran genom ärmarna...

4 kommentarer:

  1. ...det enda jag får ur mig är - beundran! Både över ditt idoga arbete och över det fantastiskt vackra mönstret. Om sonen misstycker ska han ha stryk:))

    SvaraRadera
  2. He, jag tänkte just det när jag skrev, att om han inte gillar den får han stryk. :-) Men han har faktiskt valt mönstret själv, det är mer storleken som kan vara ett aber - han bor på andra sidan Sverige och har med flickvännens hjälp mätt sig själv och en befintlig tröja, men ändå.

    SvaraRadera
  3. Fy farao så hemskt! Men så snygg den blev, en riktig 12-taggare i tröjvärlden!

    SvaraRadera
  4. Ja det var riktigt riktigt läskigt att klippa till...

    SvaraRadera