lördag 26 november 2011

Tovad vante också

Det ena ger det andra som det heter - när jag stickade mina tovade tofflor/sockor (som jag älskar!) hade jag för lite garn så jag fick köpa till lite. Sen blev det ju över förstås och det var så roligt med de tovade sockorna som blev så lyckade så igår stickade jag vantar i resten av garnet. Tjockt garn, stickor nr 10: gick fort.

... men nu var jag lite orolig att jag hade för lite garn igen, så jag stickade dem från toppen och båda på en gång. Om de blir för korta kan jag sticka på en vanlig mudd nedtill, efter tovningen. Det viktiga är att själva vantedelen är tjock och vindtät.

Stickade ett hålvarv nedtill, för att lättare få dit en mudd. Hålen kommer förstås att ludda ihop vid tovningen, men ändå, jag tänker att det kanske i alla fall blir lite mindre kompakt så här.


Nu ska jag bara fästa trådar innan jag tovar. Det här blir perfekta vantar att sopa snö från ingången med när den där vargavintern kommer (vilket är ... när? det kommer ju bara regn och vind)

2 kommentarer:

  1. Nej, för hand. Stickmaskinen som jag ev ska låna är fortfarande på ostkusten medan jag själv är på västkusten...

    SvaraRadera