torsdag 17 november 2011

Stora sjok och små

Vad ska man tro om detta, jag har stickat den övre efter beskrivning och med angivna mått - kommer den bli så mycket mindre när den blivit tovad i maskinen? Den är ju helt enkelt enorm! Blir spännande. Men jag behöver lite till garn så den får ligga åt sidan lite.

I stället lät jag mig inspireras av linne-disktrasor någonstans och stickade några stycken. En till mig själv hittills, två till en kompis som föll för den miljövänliga idén. Min, den knallrosa (jag kallar färgen för painful pink), fäller lite överskottsfärg men ska få en tur i tvättmaskin nu så ger det sig nog. Den var i alla fall väldigt bra för fönsterputs, lite riv i den så den tog itu med div fläckar bättre än en mjukare trasa.

Den rosa är lite för liten, den blir ju ännu mindre när den blir blöt.

Ett ganska bra arbete när man är lite trött, framför tv:n eller så...
Slutligen, jag är löjligt lycklig över min swallowtail. Tog den här bilden när jag blockade den och den är precis så ljuv och lätt som jag tänkte mig att den skulle bli. Får nog bli fler sjalar här för det var roligt.

4 kommentarer:

  1. ...vet inte om någon tagit bild på de tovade tofflorna före tovning, men de är ENORMA. Så din socka blir nog bra.
    Och vilken sjal, helt enkelt makalöst vacker.

    SvaraRadera
  2. Mina favvotofflor är av den sorten, stickade av Inka och krympta i handdukstvätten. Med toppull gick det lite sämre, tofflorna krympte ihop till paraplyfodral... :-(
    Underbar sjal!

    SvaraRadera
  3. Ok, ja, mina sockor är i Samo. Handdukstvätten - 60 grader? I beskrivningen stod det 40 grader men med centrifugering, men jag har sett upp till 80 grader som förslag. Sen ska jag träna mig på halkskydds-ritande undertill också.

    Tack båda, ja jag kunde inte vara nöjdare med sjalen...

    SvaraRadera
  4. Men hjälp vilken fin sjal du gjort! Färgen ser fantastiskt ut och jag vet hur pillig den sjalen är att sticka.

    SvaraRadera